Jump to content

375 h&h 380 grain Rhino


blundby

Recommended Posts

Når det gjelder 375 H&H holder det med kuler under 300 grains for å få punch og lite kjøttødeleggelse. Denne kulen på 380 grain er primært laget for bøffel på kort hold. Jeg er litt usikker på ekspansjonen på 200 meter med den kulen. En 270-300 grains holder i massevis.

Link to comment
Share on other sites

Den skal ekspandere og holde sammen ved både høye og lave hastigheter. Høy BC/tverrsnittsbelastning så den holder jo godt på farten og. Er nok riktig at den er tiltenkt bøffel/annet farlig vilt i afrika, men jeg har lest litt og ser mange gode argumenter for moderat hastighet og tung kule i forhold til kaliber. Har vel omtrent samme balistikk som 270 grains i 9.3x62...

 

380 grain ladningene sparker en god del mer (jeg vil påstå ca 20-30%) enn 300 grains. Er uansett ikke noe problem i praktiske jaktstillinger. Blir spennende å se hvordan kulene ser ut etter jakta ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Angående det at man ikke før særlig økt anslagsenergi (MxV2) ved å gå opp i 380 grains kulevekt så stemmer det. Det man derimot får er 20-30% mer moment(MxV) og dertil økt rekyl. Lest litt om forskjellen mellom killing power (alle riflepatroner kan jo drepe elg) og stopping power (se for eksempel Taylor Knockout formel). Tunge kuler i forhold til kaliber har dessuten som nevnt høyere tverrsnittsbelastning, noe som kombinert med høyt moment gir god penetrering også ved treff av bein (eks bog). Jeg anskaffet meg primært 375 på for å få bedre skuddreaksjon i dyret, og garantere gjennomskyting med stor sårkanal. Det finnes ikke elgveltende kaliber som ikke er like veltende av skytteren selv (moment er likt både forover og bakover).

 

Uansett, 380 grainere ladet til 710 m/s sparker nok til at jeg må følge litt med på å ikke bli for nysgjerrig i kikkerten (sittende). Liggende er 300 grainere helt greie å skyte med. Ikke lenge til jakta nå, er ikke alltid det blir elg på en posteringsjeger som meg, får krysse fingrene :)

Link to comment
Share on other sites

Om du er spent på hvordan kula ser ut etter å ha skutt elg bør du gå for en lettere kule, om du da ikke går for Texas hart shot. Jeg har ikke funnet igjen noen 270grs i elg enda, med sideskudd. En 375H&H 300grs går dypt i dyret, og en 380grs vil normalt gå dypere, gitt lik kule. Har lest i en bok om bøffeljakt, at en del PH`er faktisk foretrekker 9,3x62 med 286grs kule fremfor 375H&H med 300grs, fordi det er vesentlig mer sansynlig å oppleve gjennomskyting med 375H&H solid enn med den mindre 9,3`en. Med dertil fare for å skade andre bøfler. Ellers støtter jeg fult ut morofaktoren med å teste spesielle kuler! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...