Jump to content

Heen løpsskiftesystem


Augustus

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har lenge hatt lyst på et systemvåpen, og vurderer løpsskiftesystem fra Heen, med muffe som settes i mauser-låskassa.

 

Har to sluttstykker, ett til .257/.270 Weatherby, og ett til .30-06/7.92x57IS, og ønsker fire løp til disse fire kalibrene. Har tre av dem fra før, slik at utlegget ikke blir alt for ille.

 

Er det noen her inne som har brukt et slikt system, eller har andre erfaringer/kunnskaper om det? I så fall vil jeg veldig gjerne høre fra dere!

 

På forhånd takk for hjelpen!

 

Med vennlig hilsen

 

swr

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt systemet ved flere anledninger, da utført av Rafdal.

Dette systemet kan anbefales og det fungerer.

Du klarer å få til et brukbart system uten moffe også. Med nøkkel og stikke er det like enkelt å bytte løp som er tilpasset kassa selv.

 

Det kommer moffe igjen i ene sakokassa mi nå etter jakta.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Takk for svar - har lest gjennom alle tråder/innlegg som nevner Heen her på forumet.

 

Magnum, ja. Så vidt jeg kan forstå, så er den tykkeste delen av en hylse for .257 Wby og .270 Wby 13,5 mm, mens samme for .30-06 er 12 mm. Den tykkeste delen av magnumhylsene er beltet; rett bak/foran er de 13 mm i diameter. :30-06 skal visstnok utvikle maksimalt 415 MPa, mens .257 Wby maksimalt skal gi 450 MPa.

 

Kan man kompensere for dette ved å øke diameteren på muffa eller benytte en sterkere stållegering eller noe slikt? Har sett noen tråder her med diverse beregninger av trykk og bruddstyrke, men er dessverre ikke kompetent til å vurdere slikt på egen hånd.

 

Når det løpet/kammeret som sitter i børsa nå tåler .257 Wby, vil en muffe gjøre det så mye svakere at dette ikke kan fungere? Eller, sagt på en annen måte; vil kombinasjonen Heen/Wby ikke være sikker?

 

På forhånd takk for hjelpen!

 

Med vennlig hilsen

 

swr

 

 

Edit: Trykkleif

Link to comment
Share on other sites

Har også slikt system i min remington seven da med 3 løp 260 og 358 win dette fungerer 100% :D magnum og dette systemet kjenner jeg ikke til,stokken min er pusset ut av så det er bare skru ut løpet å skru inn det andre uten noe demontering,ikke treffpunkt forandring heller :D med kikkert skutt inn med de andre løpene er dette veldig greit system.

Link to comment
Share on other sites

Du kan ta det helt med ro, dette holder høye trykk.

Rafdal har levert en sako med moffe der ene pipa var i 375 H&H (den andre var 7mm RM eller 300 WM,husker ikke)

Min ene med moffe var i 300 rsaum og 450 marlin.

 

Søker du på Heen finner du nok ikke så mye her inne da de fleste med systemet har fått det laget av egen børsemaker.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...