Jump to content

Erfaring med Sabatti Multichoke


12gauge

Recommended Posts

Hei til alle :D

Jeg er ny på forumet og har en liten sak jeg lurer på om det er noen som har noe info om :?:

 

Har nettopp gått til anskaffelse av min første hagle. Etter å ha tittet på både Lanber, Silma og Sabatti, fant jeg ut at Sabatti Multichoke passet meg best.

Derfor ble det nettopp en Sabatti Multichoke som står i mitt våpenskap i skrivende stund :D

 

Jeg har ikke fått skutt noe med det enda, men ved bruk av klikkpatroner og litt "hjemmefekting", har jeg oppdaget at når jeg "skyter" nedre løp først, og vrir over til det øvre, så må jeg trekke av 2 ganger før den slår til patrona :(

 

Er det noen som har disse haglene og har vært borti det samme?

Oppfører de seg bedre ved skyting med ekte patroner (pga rekyl osv.)

Er de kanskje litt sånn i innskytingsperioden, eller bør jeg ta en tur til butikken for å fikse på det med det samme?

 

Om noen har noe mer nyttig info om disse haglene så takker jeg hjertlig for all informasjon jeg kan få :wink:

 

På forhånd takk til alle som tar seg tid til å svare en fersk jeger og forumbruker :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen erfaring med sabatti hagler, det jeg skriver bygger på erfaring fra andre hagler både med og uten rekyldrevet mekanisme. (Rekyldrevet: krever rekyl for at løpsvelger skal velge neste løp)

 

Jeg oppfatter det du skriver slik at du bruker løpsvelgeren for å velge andre løp etter å ha "klikket" med første løp. Har du lest bruksanvisningen, og står det der at dette er måten å gjøre det på? Jeg har en zoli med samme type avtrekk og der skal man slå sikringen på og av for å "simulere rekyl". En annen måte å gjøre det på er selvsagt å "fyre av" et løp, kakke kolben lett i gulvet og fyre av andre løp. Da simulerer du rekyl uten å skyte, for å si det sånn. Vær litt forsiktig, ikke smell hagla i gulvet av full makt. :o Det går også an å gi hagla et kakk "bakfra" i kolben med hånda, men det er oftest enklest med gulvet.

 

Jeg vil råde deg til å finne en plass å skyte en pakke eller to på lerduer (doubler) slik at du får testet. Jeg vil tro alt er OK, men da får du i alle fall sjekket det. Jeg ville gjort det før jeg gikk tilbake til forhandler. Men er det noe du er usikker på så skal du selvsagt spørre de. Det er de som kan dette best (i alle fall bør de det... :) )

 

Til slutt vil jeg berømme deg for kanskje å være kammerets mest tålmodige sjel. Setninger som "Har nettopp gått til anskaffelse av min første hagle" og "Jeg har ikke fått skutt noe med det enda," fins sjelden i samme innlegg... :D Lykke til med nyervervelsen!

Link to comment
Share on other sites

Måtte finne frem fruens Sabatti Lady for å finne ut hvordan den fungerer.

 

Det er tre måter å få av begge løpene på.

 

1: Trekke av første løpet for deretter å velge neste løp. Trenger kun ett avtrekk for å sette av neste løp.

 

2: Trekke av første løpet for deretter å sikre og avsikre. Trenger kun ett avtrekk for å sette av neste løp.

 

3: Dunke kolben i gulvet etter første avtrekk. Trenger kun ett avtrekk for å sette av neste løp. Her må det dunkes litt hardt, så ikke bank den rett i betongen. Ha en teppebit under. Bruk gjerne hånda, men du må dunke såpass at du får vondt nesten.

 

Prøvde deretter på min gamle Fabarm, og det er samme greia der.

 

Høres rart ut at du må ta to avtrekk da, ja.

 

Til slutt, den beste måten, prøv med to lerdueskudd. Prøv evt med to jaktpatroner om heller ikke det går. Uansett, går det ikke med lerdueskudd, er det bare å levere den til reparasjon. Det er garanti på disse haglene (livstid på deler), så det skal ikke koste noe. Prøv ut så fort som mulig, så blir børsa klar til 10. september. Uansett har du krav på lånebørse i mellomtiden (om du har kjøpt børsa ny i butikk vel å merke!).

 

Ellers har jeg inntrykk av at Sabatti er driftssikre og gode hagler. Kjenner et par, tre stykker til som har slik hagle, og de er veldig fornøyd. Aldri noe tull. Kanskje en av de beste haglene til under ti lapper?

 

Om det skulle være feil på den, ikke se på det som noe ræl enda i hvert fall. Selv Mercedes har feil på nye biler i blant... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar til både ko-stens og learner :)

 

Jeg prøvde som dere beskriver og kakket til den med håndflata etter å ha "skutt" det nedre, og neste løp var klar med det samme :D

Jeg fikk ikke med noe manual, og de haglene jeg har skutt med har hatt 2 avtrekkere, så jeg trodde jeg måtte velge løp manuelt på de med 1 løp.

Så å få vite at den skal velge løp automatisk ble jo rene luksus-informasjon for meg :P

 

Tålmodigheten min har ikke vært helt frivilig learner :wink: Men etter noen søvnløse netter og flere timer med sikting på lamper, skap, blomstepotter og lysbrytere, skal jeg endelig få komme meg ut å få testet med noe annet en klikkpatroner :D . Endelig få skutt inn hagla litt :D

P.S! Og selvfølgelig få skutt inn meg selv etter 10 år i tørka :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...