Jump to content

Transportbur til kjøtt..


Raudnakke

Recommended Posts

I dag skal jeg vise et lite folkelig trearbeidsprosjekt jeg gjorde..på en dag.

 

Her tidligere i sommer ble det klart at jeg fikk reinsjakt, og det er alltid hyggelig.. faktisk blitt et par-tre år siden sist jeg var til fjells etter sorten, så dette så jeg frem til. Litt etterhvert ble utstyr funnet frem, noe ble reparert og noe ble byttet ut.

 

Litt logistikk kreves det jo når en skal på jakt 65 mil hjemmefra.. vent litt.. 65mil? Hvordan i huleste får jeg kjøttet fra en storbukk ned fra fjellet aleine og frakta det 65 mil.. med kvaliteten i behold?

 

Hmm..neduring i fjellet er ingen ny øvelse for meg..det går greit, så bæring ned til bilen kan tas i flere vendinger.

 

Men nede ved bilen da? Hvilke utfordringer står jeg ovenfor?

 

Temperaturen i høstfjellet er grei..ypperlig mørningsforhold. Lufting er viktig, fluesikring likeså. Åpne plastbakker med fluenetting over? Næh..prøvd før, og det resulterte i en haug med klissent kjøtt. Lite apetittlig, men dog etendes..

 

En kveld på brygga over noen pils fikk jeg en kongstanke, bestilte en pils til og begynte å skisse grovt på en serviett..

 

Bilen min er en romslig pickup..med dobbeltkabin, langt plan og hardtopp over planet:

 

normal_kjbur1.JPG

 

 

Materialliste ble satt opp fra grovskissa og ut fra målene mellom hjulbuene. De ytre måla ble da 1x1x0,6 meter.

 

Materialdimensjoner ble 36x48mm. Materialhaugen:

 

normal_kjbur2.JPG

 

For å forenkle konstruksjonen valgte jeg å skru sammen med hjørnevinkler fra biltema... hengsler, skruer. låser og fluenetting ble også handla inn der:

 

normal_kjbur3.JPG

 

Rammene til foran og bak er skrudd sammen:

 

normal_kjbur4.JPG

 

Fire lengder skrus i mellom rammene og blir sider:

 

normal_kjbur5.JPG

 

Vi prøver dimensjonene i bilen før vi går videre..Lurt var det og, for jeg måtte justere høyden ned et par cm. fordi åpningen til bakluka hadde mindre høyde enn taket:

 

normal_kjbur6.JPG

 

Her har jeg satt tverrbjelker i sidene og skrudd fast hyllelektene. God plass og god lufting hele veien. Tyngre kjøttstykker som lår og boger kan surres til hver hylle og ligge på plass under kjøring:

 

normal_kjbur7.JPG

 

Frem med fluenetting og stiftepistol:

 

normal_kjbur9.JPG

 

Døra lages i lekter, og hjørnene laskes med kryssfiner. Den er topphengsla:

 

normal_kjbur10.JPG

 

Buret kles etter "Wraparound"-metoden for å få minst mulig skjøter. De stedene det likevel blir en skjøt sikres denne med en klemlist:

 

normal_kjbur11.JPG

 

Det ferdige buret installert i bilen. Buret holdes på plass av stropper festet i bilens innebygde surrepunkter. Dette funker også som låsing på døra.

 

normal_kjbur12.JPG

 

En del materialer hadde jeg liggende, så helt eksakt kostnad er jeg ikke sikker på men anslagsvis 4-500,- med alt sammn er egentlig billig for å holde kvaliteten på kjøttet..

 

..og i morra drar jeg avsted

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...