Jump to content

Moly-kuler. Kan noen hjelpe meg??


T.Bakken

Recommended Posts

Jeg brukte opp en eske på 500 kuler Sierra Matchking Moly 108gr og ladet med Skytterlagskrutt (NC96M) sist vinter, det fungerte helt supert i min Sako 85, 6,5x55. Nå i vår/sommer har jeg derimot støttet det lokale næringsliv og skutt opp 1000 kuler med Lapua Scenar 107gr og brukt N140 krutt som fungerer nesten like bra. Uansett er i alle fall min erfaring så langt at Sierra kulene med Molycote er meget presise og gav 3 skudd samlinger @100m som fine trekløver eller bare et frynsete hull skutt fra benk.

 

Helt uproblematisk å lade var molykulene også. 0,8 gr mer skytterlagskrutt (42 gr) enn det som sto oppgitt på boksen for vanlig blanke kuler(41,2 gr) og molykula suste fint avgårde i ca 820m/s i mitt 57 cm løp. Har ladet dem med N140 også og da har jeg brukt 40,5 gr som gir kula en fart på akkurat 800 m/s gjennomsnitt i mitt løp og fin presisjon. Jeg setter alltid kulene med minst 1mm friflukt og har ikke hatt presisjonstrøbbel med det. Ladet også 50 molykuler med N160 krutt og det gikk like presist og gav mer fart, men også mye mer munningsflamme og smell/drønn (husker ikke kruttvekt i farta..).

 

Mvh

 

Georg.

Link to comment
Share on other sites

takk for nyttig info.

skyter du jaktfelt eller noe sånt da eller?

 

Jeg skyter jaktfelt ja og skyter en del på 100/200m banen også. Jeg er totalt talentløs når det gjelder skyting og må derfor skyte en god del for å føle at jeg har noe på jakt å gjøre i det hele tatt.. Samme er det med hagle, totalt talentløs der også. Men merker jo med både rifle og hagle at etter jeg begynte å skyte 2-3000 skudd i året med begge deler så blir det jo bedre.. For 15-20 år siden skjøt jeg kanskje 50 skudd med begge deler. Glad og fornøyd hvis jeg klarte storviltprøva på første forsøk og kjempeglad hvis jeg klarte å treffe 10 av 25 på trappbanen. :roll:

 

Skjønner dog at jeg fortsatt måtte tidoblet antall skudd i året for å blitt noe i nærheten av god på noe som har med skyting å gjøre.. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hvis man har lyst å miste kontroll, plages og ellers ha et helvete er moly et fantastisk middel.

Kjøpte en gang 1000 MK med moly. Etter ca. 300 skudd ga jeg opp alt som het moly. Kulene havnet i hylsetromelen til de var fri for faenskapet :roll: .

 

Konklusjonen i korte drag ble;

Er du av typen som skyter kun en ladning..... tja :? .., da går det kanskje bra hvis du ikke er redd for at pipa råttner.

 

Skyter du flere ladninger, hvor du bytter mellom moly og ikke, styr unna. Jeg hadde sinsyke hastighetsvariasjoner pga. ulike "smøreforhold" i pipa som tydelig bidro til å lage uberegnelig balistikk når jeg byttet mellom ammo.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...