Jump to content

Hund nr. 2


Hoxy

Recommended Posts

Heisann

 

Har en dunker hann på 1,5 år nå. Jager hare og rev som bare det.

Har i det siste gått å tenkt litt på å anskaffe hund nr. 2, sånn i området rundt basset, beagle eller drever.

Bruksområdet i hovedsak rådyr og hjort.

 

Vurderer å få tak i en unghund eller eldre.

Har hatt hundepass i 14 dager med to forskjellige hunder i to perioder sammen med min dunker. Og føler det gikk ganske bra, bortsett fra litt dominante tendenser fra dunkeren.

 

Innspill ønskes.

Fordeler/ulemper med to hunder.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er vel forpliktet til å si basset, og da helst petit. :wink: Jeg har en hannhund, som har gått veldig fredelig i lag med en dunkerhanne på diverse turer. Dette er nok individuelt fra hund til hund. Basseter har iallfall stort sett veldig bra gemytt, og går bra sammen med andre hunder.

 

Jaktmessig er det ikke så stor forskjell på basset/drever/beagle, men basseten er kanskje den som jager kortest tid og legger av først, iallfall petit, om drevdyret drar ut. Beagle sies det blir litt vel rask og hard i drevet på klovvilt, men dette er seff også individuelt. En petit vil, om drevet ikke drar ut, forventes å jage sånn omtrentlig tre kvarter til halvannen time. Det er vanskelig å generalisere. Drever er vel den som er lettest "å få til"; men uansett rase du velger så må du se etter gode jaktlinjer.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Hei har du hundene inne blir det mere hår osv ute blir det mere dritt.

Jeg har fire stykker 3 som bor i heimen ,de bor i en moelven brakke og er ute i hundegården når jeg ikke steller/jakter med dem ,som Ranger sverger jeg for basset også pga hvordan de oppfører seg utenom jakta, og har du to eller fler holder de hverandre m selskap lettere og la de være aleine en dag da.Har tisper og en hanne ikke noe problem untagen noe mas i løpetiden :D Så flere hunder=litt mer arbe og dobbelt så morro :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...