Jump to content

eldre haglepatroner i kaliber 16


thomasmart

Recommended Posts

Den Engenepakka med Tiur er nok den mest vanlige .Regnes for å være førkrigspatroner ,men siden det er såpass mange i omløp ble nok endel solgt like etter krigen også Solgte en for et par år siden på QXL . Den fikk jeg 2000 for .Den var komplett og i svært god stand. Kan være jeg kan ha en løs patron med riktig haglnummer liggende som du kan få så du kan få komplettert eska. :winke1: Men pakka et lite smykke som i dag ikke er lett å få tak i.

De gyttorp patronene er ikke så veldig uvanlige desverre . Har selv både i 20, 24 og 28 mener jeg ga 300 pr stk.

Link to comment
Share on other sites

Tenkte ikke å selge - da jeg ser "kosen" på peishylla med nostalgien :D .

 

Men det ville jo vært ok å ha "full pakke".

 

En pakke med Winchester Ranger i cal. 16 - sammen med min Winchester mod. 12 fra 1942 (smuglet inn under krigen) - er også "peiskos".

Link to comment
Share on other sites

Da jeg nok besitter litt kunnskap om norske haglpatronesker kan jeg ta en rask gjennomgang av litt fra tiden som det meste av denne tråden handler om.

I operioden 1919 til ca 1940 så var det nok i all hovedsak 25pk. man fikk fra Nitedal. Der er ting som tyder på at man startet litt med flate 10pk rett før krigen, da der finnes esker som var laget for patroner som trolig forsvant før 1945. Patroner ladet med Engene N.B. ble normalt kalt BLAA eller BLÅ. Dobbel A skulle ikke brukes etter rettskrivingen av 1937 og forsvant nok raskt. De eldste flate 10pk. er av gråbrun papp med farget kant rundt i patronens farge, samt tekst i samme farge. Jeg vet disse finnes i: Spesial, Ekstra, Gule (Øvelsespatroner) og Blå (Engene). Førkrigs Special har jeg kun sett i 25pk. Jeg tror at alle disse 10pk unntatt Spesial er produsert før ca 1946-47 ja kanskje før 1945.

Under en side fra en katalog over norske haglpatron-esker jeg laget i 1994 som viser disse flate 10 pk

 

Nit10pak.jpg

 

Spesial-esken forble uendret frem til utpå 1950tallet

 

Jeg har et rikholdig bibliotek med bl.a. stoff om Nitedals men det er vanskelig å finne noe om pakkestørrelsen, i Gresvigkataloger fra 1938 og 39 står kun prisen pr. 100. Jeg har mange Nitdals Jakttabeller fra den første i 1925 men heller ikke de gir svar før vi nærmer oss 1960, det samme gjelder annonser.

 

 

Da de flotte Engene-eskene er nevnt over her så kan jeg legge ved en side til fra nevnte katalog som viser de seneste modellene:

 

Engene2.jpg

 

I tillegg finnes hare-motiv men det står på siden foran i kat.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...