Jump to content

Våpenlisens i Sverige?


Mr.Polar

Recommended Posts

Nå er det lenge siden jeg tok jegereksamen (var vel i -93 eller noe) men mener det er meget, meget vanskelig og få lisens for lyddemper i Sverige. Jeg skulle tru nermest umulig. Jeg har sett en lyddempere og det var da en våpensamler som hadde dette til sin Tokarev pistol. Ellers har jeg ikke sett eller hørt om noen som har lyddemper og da har jeg rørt meg i jeger og skytemiljøene så og si hele livet, dvs snart 40 år.

 

Men du kan jo alltids søke, nå er det 15 år siden jeg flyttet til Norge men trur man fortsatt søker om våpenerverv til den lokale polisen.

Link to comment
Share on other sites

For svensker som ønsker lyddemper så er det blitt langt enklere i det siste, men søke må de.

 

For "Ola Nordmann" som ønsker å ha lyddemper på våpenet sitt når han/hun reiser over for å jakte, så er det ikke riktig så enkelt dersom man skal gjøre det på lovmessig vis. Jeg har vært i kontakt med både svensk politi og tollvesen ang dette, da jeg ønsket å ha med lyddemper til evt vakjakt. Skal si den e-posten ble laaaang etter hvert. Man må søke det lokale politikontoret der man skal jakte, for å ha alle papirer i orden. Da må du i alle fall søke i god tid, for det kan bli en del papirarbeide.

 

Jeg vet at en del har med lyddemper uten å søke, noen fører den opp på "vapendeklarasjonen" etc., men dette er altså ikke tilstrekkelig i flg lovverket.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...