Jump to content

243 til Rev


jølle

Recommended Posts

Hei.

Det blir meget vanskelig å unngå at pels`n ikke blir små sprengt. Har prøvd det meste med 6mm i forskjellige varianter også 243w. Den kula som sjelden gir gjennonskyting er Sierra 60g HP og ei eldre Hornady som ikke tåler høyere fart enn 1200ms. Kula var nok rundt 60 grain. Kombinasjonen med gode/streke kuler som ekspanderer tregt er den sikreste løsningen. Her får du gjennonskyting, men kule hullet blir som en moderne 5kr stykke eller bedre.

Jeg ville testet ei barnes kule eller ei "tung" kule rundt 100 grains. Norma oryx, Rhino. Kjøp ammoen Fusion!

 

Skyter max 15 rever i sesongen. Og de peneste skinnene får jeg med 221 fireball eller 22 PPC. Dvs en 222R eller 223 vil også gjøre tilnærmet like effektiv og "snill" med pelsen.

 

Har nå akseptert å bruke ei 6,5 kule som legger reven død. Så får heller pelsen gå adundas. Dette pga jeg kun bruker ei rifle til alt.

Men skjønner gamlegutta som vil ha hel pels.

Link to comment
Share on other sites

Det er en yppelig tid å teste ammo`n på sommer rev. Da slipper du å forske på ladninger vinters tid. Kanskje blir det mindre rev akkurat denne vinteren, siden du kanskje har skutt bort all rev på disse tider :) .

For å være litt mere spesifikk. Da jeg brukte 6mm til rev. Ladet jeg den ned til 675ms og opp til 1245ms. Dette med 6mm Norma Br 6x47, 6x45, 6PPC. Dette over en ti års periode.Brukte det meste av lette varmint kuler. Og blyspiss opp til 95grains.

Ble mest fornøyd med 6mm Br ladningen og 60g Sierra HP. Denne ruslet ut i 900mms, desverre ble denne patronen veldig kort. Og det var en av få kuler jeg fikk mateproblemer med i en Blaser R 93. På en annen side...Trenget jeg aldri oppfølgings skudd med denne kula.

Link to comment
Share on other sites

Testet 58grs v-max en gang i noe tøy. Det viste seg at kula holdt sammen som ei vanlig loddet kule. I andre tilfeller der jeg har skutt bever med den, har jeg fått blåst vekk et stykke pels rundt inngangshullet og alt inni beveren er ei salig suppe. Så dette er ikke riktige kulen og bruke visst du ønsker fint skinn. Da må du nok over på Hornady sin 80grs fmj, eller ei solid blyspiss kule med senket fart.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...