Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ser at bl.a. XXL, og ikke minst ebay, selger Katadyn Mybottle, som skal være ei vannflaske med innebygget rensesystem som fjerner virus og bakterier on-the-fly. Noen som har erfaringer med dette?

Hvis det funker som vist på TV hadde det vært kjekt i disse tider med smågnagerår og kokevarsel..

• 2 weeks later...
Posted

Sjekk ihvertfall finheten til filteret, harepest bakterien er liten og det er ikke sikkert filtrene funker. Se link under fra fjelforum der noen diskuterer dette:

http://fjellforum.net/viewtopic.php?t=25120&start=0" target="_blank

"Jeg har i anledning av denne tråden også sett etter vannfiltere: katadyn vario (425gr, <2L/min) og hiker (310gr, <1L/min) filtrerer alt større enn 0.3micron og mini (210gr, <0.5L/min) alt større enn 0.2.

Som mål for denne bakterien (Francisella tularensis) finner jeg varierende opplysninger, fra 0,2 x 0,2 micron til 0,2 x 0,7 micron, ma da faller de første 2 utenfor og er den siste på grensen.

Dette er i overenstemmelse med det jeg finner på en amerikansk site: "Francisella tularensis would be more difficult to filter with a standard home filter, unless it can effectively remove particles in the 0.1 - 0.2 micron size, but standard water treatment chlorination will effectively kill it."

Kanskje klortabletter er et bedre alternativ mtp harepest? Kjøpte noen selv men har ikke funnet grunn til å bruke de, vært relativt lite gnagere der jeg har vært så langt i år.