Jump to content

Katadyn Mybottle


jbs

Recommended Posts

Ser at bl.a. XXL, og ikke minst ebay, selger Katadyn Mybottle, som skal være ei vannflaske med innebygget rensesystem som fjerner virus og bakterier on-the-fly. Noen som har erfaringer med dette?

 

Hvis det funker som vist på TV hadde det vært kjekt i disse tider med smågnagerår og kokevarsel..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Sjekk ihvertfall finheten til filteret, harepest bakterien er liten og det er ikke sikkert filtrene funker. Se link under fra fjelforum der noen diskuterer dette:

 

http://fjellforum.net/viewtopic.php?t=25120&start=0" target="_blank

 

"Jeg har i anledning av denne tråden også sett etter vannfiltere: katadyn vario (425gr, <2L/min) og hiker (310gr, <1L/min) filtrerer alt større enn 0.3micron og mini (210gr, <0.5L/min) alt større enn 0.2.

Som mål for denne bakterien (Francisella tularensis) finner jeg varierende opplysninger, fra 0,2 x 0,2 micron til 0,2 x 0,7 micron, ma da faller de første 2 utenfor og er den siste på grensen.

Dette er i overenstemmelse med det jeg finner på en amerikansk site: "Francisella tularensis would be more difficult to filter with a standard home filter, unless it can effectively remove particles in the 0.1 - 0.2 micron size, but standard water treatment chlorination will effectively kill it."

 

Kanskje klortabletter er et bedre alternativ mtp harepest? Kjøpte noen selv men har ikke funnet grunn til å bruke de, vært relativt lite gnagere der jeg har vært så langt i år.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...