Jump to content

Tips til oppsett av dorge etter Havlaks\sjøørret?


Skogsturken

Recommended Posts

Skal prøve meg på sjøørret og havlaks dorging i fjorden. Har dere noen anbefalinger på et oppsett, tenker da på sluker, wobbler?, makk osv..

Skal altså da "lage" en dorg med 3-5 kroker.

 

Har et par møresilder og tobis sluker liggende hvis dette er bra på dorgen.

 

Link til opsett eller bilder er bra!

Link to comment
Share on other sites

tobis har jeg iallefall fått både laks og SØ på i havet. men når jeg dorger etter SØ i havet bruker jeg nesten bare flue, da en lang og tynn hjemmebundet Sunray shadow bundet med undervinge av hvit bucktail, litt flash og overvinge av brunt kvinnemenneskehår :D(funker med brunt geitehår også) de siste gangene jeg har vært ute har jeg hatt ute ei stang med tobis sluk 20gram og ei fluestang med sunray og har nesten bare fått fisk på flua :D ikke noe særlig stor fisk, største på 1,7kg.

 

å ha flere sluker på samme snøre høres ut som oppskrift på krøll og tvinn på snøret: :shock:

 

av woblere finnes det ett hav å velge i, da anbefaler jeg å lese på ett fiskerforum, men har selv prøvd tomic som mange har hatt stort hell med, uten å få noe...

Link to comment
Share on other sites

Jeg og en barndomsvenn har spleiset på et litt profft dyprigg oppsett, men det er kanskje i overkant for de fleste, men fungerer overbevisende godt!

 

Om du skal bruke mange stenger anbefaler jeg det å bruke i det minste 2 paravaner for å spre utstyret ditt - blir fort skikkelig floke med ordentlig fangst på 1 eller 2 stenger når en har 6 ute. Er utrolig mye som kan gå åt skogen når 8-10kg sølvblank setter fart :-)

 

Sølvwoblere og lette skjesluker er ofte bankers samt ett drag med blink og Gulp.

Link to comment
Share on other sites

Og bare for å pirke litt, det er strengt talt ikke lov å ha mer enn et agn pr. stang/snøre når man fisker etter laks/sjøørret/sjørøye, i tillegg til at det ikke er lov med mer enn to stenger pr. båt som villdyret påpeker. Sære regler vil sikkert noen syntes, men dette er ganske hardt pressede fiskebestander som trenger en streng forvaltning om de skal fortsette å være bærekraftige i fremtiden.

 

Det står mer om reglene på denne siden: http://www.dirnat.no/fritidsfiske/saltvann/

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...