Jump to content

Nybegynner med 30-06 Sierra Matchking


eg1l

Recommended Posts

Heisann. Som tittel sier så har jeg akkurat begynt med lading, og jeg koser meg :)

Men..Har et spørsmål ang kruttmengde. Kjøpte Sierra Matchking 150gr HPBT, samnt Vihtavouri N150 krutt fra en lokal forhandler, jeg fikk da også med en kopi av 30-06 ladedata fra en eldre utgave av ladeboken, da jeg ikke hadde fått min ladebok enda. Den eldre utgaven sier 52 grain som start og 54 som maks for Lapua Lokbase, noe som skulle være nogenlunde likt Sierra'n. Jeg har skutt 15 av disse kulene, ladet med 52 grain. Jeg fikk 863 og 870 m/s med kronograf, men syns kanskje rifla sparket litt hardere enn med fabrikkammo. Jeg har nå fått ladeboken og ser at for alle 150gr kuler så er startladning på 50 grain og maks på 52, så spørsmålet er om jeg kan trygt gå ned på 50 grain? Jeg liker ikke å begynne med å lade maks i alle fall (ifølge data fra 6.utgave).

Link to comment
Share on other sites

Her finner du manualen til Lapua på nett. :wink:

http://www.lapua.com/en/products/reloading/vihtavuori-reloading-data/relodata/5/73

Det ser ut til at de oppgir 50,8grs med N150 som minimum og 56,3grs som maks bak 150 Sierra MK. Vil tro du helt trygt kan starte på 50grs, men det kan være du opplever soting på hylsene pga lavt trykk. Soter det så kan du øke ladningen litt til det gir seg.

Link to comment
Share on other sites

Ja, 51grs er sikkert i følge manualen. Om patronlengden din er litt kort så går det bra med så milde ladninger. Om du derimot nærmer deg maks etter boka bør du kikke ekstra nøye på patronlengde da ei kule som er dypere i hylsa enn oppgitt som regel gir høyere trykk, pga at kula tar opp hylsevolum. Har du plass i magasinet og nok hold på kula så kan du gjerne sette den til 84mm. Nok hold = ett kaliber ned i hylsehals (Ikke boat tail medregnet). Sjekk gjerne at du har et par mm friflukt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

nybegynner her også.

 

jeg fikk med meg Sierra Match king HPBT 155gr Palma hjem fra butikken. mener å ha funnet ut at Palma utgaven er lenger enn HPBT 155gr. Noen som har en formening om totallengde på ferdigladet patron med Palma kula?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...