Jump to content

Recommended Posts

Posted

Heisann. Som tittel sier så har jeg akkurat begynt med lading, og jeg koser meg :)

Men..Har et spørsmål ang kruttmengde. Kjøpte Sierra Matchking 150gr HPBT, samnt Vihtavouri N150 krutt fra en lokal forhandler, jeg fikk da også med en kopi av 30-06 ladedata fra en eldre utgave av ladeboken, da jeg ikke hadde fått min ladebok enda. Den eldre utgaven sier 52 grain som start og 54 som maks for Lapua Lokbase, noe som skulle være nogenlunde likt Sierra'n. Jeg har skutt 15 av disse kulene, ladet med 52 grain. Jeg fikk 863 og 870 m/s med kronograf, men syns kanskje rifla sparket litt hardere enn med fabrikkammo. Jeg har nå fått ladeboken og ser at for alle 150gr kuler så er startladning på 50 grain og maks på 52, så spørsmålet er om jeg kan trygt gå ned på 50 grain? Jeg liker ikke å begynne med å lade maks i alle fall (ifølge data fra 6.utgave).

Posted

Ah, mange takk. Kanskje jeg skulle gå ned på 51, siden 50,8 var startload?

Jeg brukte 82mm patronlengde, men ser ut til at det skal være 84mm?

Posted

Ja, 51grs er sikkert i følge manualen. Om patronlengden din er litt kort så går det bra med så milde ladninger. Om du derimot nærmer deg maks etter boka bør du kikke ekstra nøye på patronlengde da ei kule som er dypere i hylsa enn oppgitt som regel gir høyere trykk, pga at kula tar opp hylsevolum. Har du plass i magasinet og nok hold på kula så kan du gjerne sette den til 84mm. Nok hold = ett kaliber ned i hylsehals (Ikke boat tail medregnet). Sjekk gjerne at du har et par mm friflukt.

• 2 weeks later...
Posted

nybegynner her også.

jeg fikk med meg Sierra Match king HPBT 155gr Palma hjem fra butikken. mener å ha funnet ut at Palma utgaven er lenger enn HPBT 155gr. Noen som har en formening om totallengde på ferdigladet patron med Palma kula?