Jump to content

Kortløpet hagle


DrPoison

Recommended Posts

Kombien min har 60 cm løp, og det fungerer helt greit. Nå har jeg en 1,25-4x kikkert på, men det første året jaktet jeg uten kikkert. Kombien min har skinne hele veien lite korn og nedfellbart baksikte.

 

Haglene får mindre utgangshastighet enn med lengre løp, men jeg vet ikke hvor mye mindre det blir.

Link to comment
Share on other sites

Kombien min har 60 cm løp, og det fungerer helt greit. Nå har jeg en 1,25-4x kikkert på, men det første året jaktet jeg uten kikkert. Kombien min har skinne hele veien lite korn og nedfellbart baksikte.

 

Haglene får mindre utgangshastighet enn med lengre løp, men jeg vet ikke hvor mye mindre det blir.

 

Hvor har du fått denne infoen fra? Hvor langt løp er ideelt med dagens hurtigbrennende krutt? Bare lurer. Har selv gått fra 71 cm til 47 cm hagleløp, og ikke merket noen som helst forskjell i praktiske jaktsituasjoner. Det skal sies at jeg ikke har hatt mulighet til å måle eventuelle forskjeller i utgangshastighet med de forskjellige løpene.

Link to comment
Share on other sites

Må man søke på om å få kortet ned løpet? Har en gammal enkeløper Baikal her, med full trangboring. Har tenkt å teste ut stål neste helg, og i tilfelle den ødelegger trangboringen, så har jeg tenkt å sage av, sette på rødpunktsiktet og bruke den som slug og kortholdshagle.

Link to comment
Share on other sites

@Torgersen Som jeg sa: jeg vet ikke hvor mye mindre det blir

Det er jo den "gamle sannheten" om at kortere løp gir mindre utgangshastighet. Noe jeg bevistløst har trodd på helt du kom med et kritisk spørsmål. Så da var det bare å begynne å grave. Jeg fant flere tester av haglepatroner, men enten så var de testet i forskjellige våpen med samme løpslengde, eller så var ikke løpslengde oppgitt.

 

Etter litt (underholdende) graving fant jeg "Jakt nr 9 n2006" hvor de testet haglepatroner til rådyr. Det er bare to av patronene som er testet i våpen med forskjellig løpslengde. Eley Alphamax 12/76 med 46 gram hagl og Eley Alphamax 12/70 med 36 gram hagl. Begge er ladet med vismut BB-hagl.

 

46 grams patronen ble testet i en halvauto med 60 cm løp, en halvauto med 66 cm løp og en o/u med 71 cm løp.

Hastighetene var 307 m/s, 342m/s og 361m/s.

 

36 grams patronen ble testet i samme halvauto med 66 cm løp, en halvauto med 70 cm løp og samme o/u med 71 cm løp.

Hastigheten var 380 m/s, 371 m/s og 375 m/s.

 

Med dette SYLTYNNE grunnlaget ser det ut som patroner med (for) tung ladning trenger langt løp, men patroner med lettere (og kanskje mer balansert) ladning går greit i kortere løp.

 

Så lærte jeg noe i dag og.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...