Jump to content

Mannlicher Luxus


stele

Recommended Posts

Vurderer ny rifle og det står vel egentlig mellom Mannlicher Luxus og Sauer 202.

Litt merkelig at det er så lite stoff om Mannlicheren her på forumet..

Noen som har erfaringer med den?

Virker jo som en ei flott børse med mange gode løsninger..

Link to comment
Share on other sites

Først en advarsel- jeg jobber med salg av Mannlicher Luxus og Sauer 202. Siden jeg har pr idag 6 Sauere i min eie og har hatt minst 10 stk til så jeg mener selv å ha rimelig godt grunnlag for å uttale meg.

 

Skytemessig er Sauer 202 blant de absolutt beste riflene som produseres uansett merke. Presisjonen er som regel strålende og nesten altetende i de kaliberne jeg har hatt.

 

I min verden er det eneste vektige motargumentet mot 202 er løpsbytte systemet som er alt for dårlig sammenlignet med de beste konkurrentene. Blaser, Mauser 03, Merkel Helix og Mannlicher Luxus er de beste av dem.

 

Mannlicheren har siktet montert på pipa og med picatinny skinne er montasjer veldig rimelige sammenlignet med svindyre konkurrenters løsninger. At en har normale løse magasiner, skikkelig normal sikring på kolbehalsen er andre gode løsninger.

 

Presisjonen i en Mannlicher er i klasse med de absolutt beste uansett pris. Alle eierne av SSG, Scout, Tactical Elite og diverse Pro Huntere kan skive under på det.

 

Du vil ville MYE mer informasjon om Sauer 202 da det har vært en av de mest solgte rifle modellene i Norge i over 20år. Men å ha solgt veldig bra betyr ikke nødvendigvis at produktet er bedre. Men å være først ute er uansett en stor konkurranse fordel

Link to comment
Share on other sites

Ja egentlig. Du får ei "normal" rifle i form av skikkelig magasin, sikring og utførelse i form av balanse og vekt, men med ett skikkelig løpsbytte system som fungerer.

 

Personlig ville M-03 stått veldig høyt på listen om ikke det var for oppspenneren som går feil vei og den sinnsyke prisen på montasjene. Vekten er stiv, men det hadde jeg fikset siden presisjonen ofte er hjertevarmende. Har skutt og ladd ganske mye for slike og liker de godt.

 

Sammenligner en priser på løp og montasjer får en jo nesten 2 for prisen av 1 om en sammenlinger Blaser/03 mot Mannlicher/202.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har opplevd å skyte med den? - jeg synes den er pen, men undres litt over den bananforma stokken. Det kunne jo allikevel være at det fungerer som "bare juling" i praksis ... Jeg er personlig glad i god kinnkontakt - men ellers er jo opplysningene om rifla oppløftende. Hadde vært fint å sleppe å lage oppløft på stokken også...

 

Altså -- hvordan er skytekomforten? (sikkert idividuelt, men allikevel..)

 

Mvh Langlo

Link to comment
Share on other sites

Før jeg kjøpte Blaser kikka jeg litt på Mannlicher luxus. Synes den er for tynn i framskjeftet, liker ikke plastikksikringen (hjulet), og synes tilpasning, spesielt magasinfestet ikke var noe særlig. Veldig fint med skinna som følger med løpene, men ellers fikk jeg et litt "billig" inntrykk sammenlignet med blaser, mauser, sauer og heym. Grad 1 stokkene er lite pene og prisen stiger uprutbart opp til 24000 for grad 2 som ser ok ut (omtrent som blaser jagd til omtrent samme pris). Det kan hende den går godt, men det bør alle rifler som koster 20.000+ gjøre. Jeg endte opp med blaser til tross for at jeg helst ikke ville ha rettrekker mekanisme. Det virket rett og slett som bedre bygget og designet. Om jeg ikke skulle hatt løpsbyttemulighet ville jeg ha kjøpt Heym sr20 for ca 12.000 ny (Jaktdepoet)... Det er mye rifle for pengene!

Link to comment
Share on other sites

Blundby,

Smak og behag kan aldri diskuteres- ei heller på nett. :D

 

Men faktainformasjon må være riktig- så skal bare kommentere om treverk og graderinger.

 

Mannlicher leverer som standard 3 grader treverk- resten er custom shop varer.

Grad 1 = valnøtt grad 2+ og er tilsvarende Blaser std/Scandinavia

Grad 2= valnøtt grad 4 og er tilsvarende Blaser Luxus

Grad 3= valnøtt grad 6 og er tilsvarende Blaser Attache

 

Hvordan disse sammenlignes prismessig må sjekkes mer nøye før jeg tør skrive noe om det

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...