Jump to content

Trenger anbefaling! Hagle til fugl,hare og rev


Lissvaar

Recommended Posts

Hadde vert fint med noen anbefalinger.. Er ei dame som har til nå lånt, men tida er no inne for å skaffe seg eit eget. Er student, så ei rimelig og god hagle hadde vert fint. Er veldig smal i fjeset, er det noen merker/hagler som passer bedre enn andre til meg då? Takk på fårhand :)

Link to comment
Share on other sites

Se på Sabatti Lady i 12/76. Denne har veldig rett kolbe, slik at den kan passe bedre til de med "smalt" ansikt. Kjøpte den til heimens høvding, og det virker som ei god børse.

 

Har sammenlignet denne med andre hagler, og det er lett å se om man ser ovenfra og ned på børsa. Kolben svinger lite mot høyre. Jo bredere ansikt, jo mer "sving" må man ha. Det heter cast off, eller cast on om den svinger andre veien (for linksskyttere).

 

Mange mener at man kan kjøpte en brukt hagle og kappe kolben. Greit nok det, men man skal være obs på at damer ikke bare som regel har kortere armer (derfor kortere kolbe på damehagler), de har gjerne også høyere kinnbein, slik at høy kolbe passer bedre. Å kappe en "herrehagle" er dermed kanskje bare halve jobben...

 

Tenkte på dette da jeg kjøpte en brukt hagle i vinter. Kanskje det kunne vært greit å kappe denne, tenkte jeg. Endte med Sabattien i stedet. Den funker overhodet ikke for meg pga for høy kolbe. Kommer ikke nedpå i det hele tatt. Dette er selvsagt individuelt fra person til person. Kan lønne seg å prøve flere og få betjeningen til å hjelpe.

 

Det finnes også endel andre hagler laget for damer. Kommer ikke på de i farta, og har ikke klådd på dem, men vet i hvert fall at Sabatti har ganske så rett kolbe.

 

Her er en fin en: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=16557050

 

Man kan justere kolben en hel del her, noe som er ganske kjekt!

 

Et rimeligere alternativ her, men vet ikke hvordan denne kolben er: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=29398448

 

Passer kanskje bedre for lommeboka.

Link to comment
Share on other sites

Jeg anbefaler også Sabattien, som nevnt ovenfor. Har selv Sabatti Jakt 12/76. Det blir omtrent samme hagla, bare at den du får anbefalt er en damehagle (kortere kolbe og litt kortere løp)

Er også livstidsgaranti på ståldeler hos Sabatti, noe som kan være en fordel.

Link to comment
Share on other sites

Har selv en lanber lady gun, kjøpte den da jeg var 14 år, siden jeg var litt for liten til stor hagle. Og den er kjempe fin, lett kort ja alt man som en litt mindre person burde ha.

 

Tror dette er en ganske grei hagle for prisen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...