Jump to content

Overtagelse av våpen fra dødsbo


flanged

Recommended Posts

Jeg er andre generasjon jeger i familien. Faren min jakter også. Han har pdd fullt våpenskap med godkjente våpen fra salong, rifle, hagle og kombi.

Hva vil skje med disse våpnene den gang han faller bort ? Er det slik å forstå at jeg eventuelt må selge unna mine egne 6 våpen for å arve noen av hans ? Dette ville i såfall være urimelig siden flere av hans våpen i utgangspunktet er verdiløse pengemessig, men verdifulle når det gjelder minner.

Link to comment
Share on other sites

Du kan arve våpen ja, vet ikke helt hvordan det gjøres med våpen garderobe osv, men onkelen min arvet 8 hagler og ett par rifler etter farfar uten problemer. og han haddde en rimelig full garderobe ifra før.. Du må vel søke på disse våpnene og skrive at det er arvegods, men når det er arv så er søknadene gratis...

Link to comment
Share on other sites

Alle disse våpnene er registrerte og fullt anvennelige til jakt. Skal denne "arven" skrives FØR vedkommende dør ?

 

uten at jeg skal påstå noe, men det kreves nok neppe noen forhåndssignert avtale. Om far din var uheldig i en bilulykke i morgen så vil ihvertfall min logikk si at du skal få arve børsene. blir for dumt om du ikke skulle få arvet de om dere ikke hadde en skriftelig avtale på det.

 

Men som sagt så skal jeg ikke påstå dette. Min logikk har tatt feil før den :lol:

Link to comment
Share on other sites

Arv er vel pr. definisjon noe som gjelder når en person falt bort. Da går

vel slike ting i første rekke til kone, som da må ta stilling til hvorvidt hu skal

overta eller kvitte seg med tingene. Deretter så går det videre i rett nedadgående slektslinje, og du vil automatisk ha en førsterett (sammen med brødre og søstre i et bo oppgjør), såfremt noe annet ikke er definert i testament.

 

Så lenge vedkommende er i live, så vil overtagelse vere 'forskudd på arv', enten det er fra vedkommende direkte eller fra avdødes kone.

 

Kanskje jeg tar feil, men slik er det jeg oppfatter det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...