Jump to content

winchester funnet på loft: registrering, verdi, reparasjon?


SuperThor

Recommended Posts

Hei!

 

Spør for en kamerat som nylig fant en winchester under opprydding på bestefarens loft. Han viste meg rifla så her er det jeg kunne finne ut, og noen spørsmål senere.

 

Det er altså snakk om en bøylerifle av ukjent årgang og opphav. Det vi vet fra andre familiemedlemmer er at den ble brukt under første verdenskrig, og trolig er smuglet til norge. Den er temmelig rusten så det var vanskelig å finne noe merking, det som kunne tydes var en messingplate under mekanismen men den hadde en stygg svart flekk så det eneste jeg fikk ut av det var cal _4 understreken var et tegn jeg ikke klarte å tyde, antar det skal være 4? rifla er komplett men dekket av et tynt brunt/svart belegg av tørr olje og rust utenpå. alle utvendige bevegelige deler kan beveges på, og fjæra til hanen funger men rifla har ikke blitt spent opp eller tatt ladegrep med for å ikke ødelegge noe. Gjennom utkasterporten ser den verre ut, invendig har den et noe tykkere knudrete rusbelegg.

 

Så til spørsmålene, basert på beskrivelsen ovenfor, kan noen fortelle oss:

1. Hva har vi funnet, og hvor er megkingen som bekrefter dette?

2. Hva er prosedyrene for registrere dette våpenet så det kan eies lovlig?

3. Hva er kjangsene for at det kan settes i skytbar stand?

4. hva kan den være verdt?

 

Jeg vet det er lite info å gå på her, jeg skal prøve å få tak i noen bilder men inntil videre er dette allt.

 

Mvh. Thor

Link to comment
Share on other sites

1. Kan høres ut som en Winchester 1873, den har messing-patronheis som kan sees som en "messingplate under mekanismen" Er det en `73 Winchester står produksjonsnummeret på nedre låskassetange, altså "bak" ladebøylen. Forsiktig pussing med olje vil kanskje få fram nummeret.

Finner du nummeret og hvilken modell dette er, kan man finne ut når den er produsert. - Legg ut bilde.

 

2. Er den produsert før 1890 trenger den ikke registreres på ny eier. Er den nyere kan den vel gå som arvegods.

 

3. Vanskelig å svare på, særlig uten bilder.

 

4. En godt brukt Winchester i USA koster fra rundt 1200 til ca 1600 daler.

 

Må bare si tilslutt at jeg tror dette kan være en Winchester 1873, det er ingen bekreftelse.

 

Hand

Link to comment
Share on other sites

takk for hjelpen, det hjelper å ha et sted å starte!

 

Etter å ha søkt litt på nett nå så er jeg ganske sikker på at det er en 1873, 2. eller 3. generasjon (basert på støvdeksel og kaliber merket på patronheisen) og karabin (magasin i full lengde, rundt løp og magerfølelse på løpslengde). Det jeg la merke til ellers er at på bilder på nettet står det kun kaliber på patronheisen, denne hadde et annet ord over kaliberet men jeg vet ikke hva. Skal forsøke å pusse litt og ta noen bilder, men det blir noen dager til.

Link to comment
Share on other sites

Slike arkeologi-prosjekter er artige!

At det står noe annet enn kaliberet under patronheisen kan være noe en tidligere eier har tilføyet. Har selv en jakt-ombygget svensk Jarmann som heter "Bertil", for det står det på messinglokket like foran avtrekkerbøylen.

 

Hand

Link to comment
Share on other sites

Litt mer info: serinummer er tilnermet uleselig, men et bilde med blits hjalp litt. Kan se at nummeret starter med 49, men etter det er alt untatt noe som ligner en d gjemt av noe som ser ut som en lakkflekk eller noe. Tror det er sekssifret, noen som kan si noe mer om den basert på det? Oppdaget forresten at det er en sporter og ikke en carabinsom jeg trodde. Bilder kommer kansje ettervert men USB-kabelen til kamera er borte så det kan ta litt tid.

Link to comment
Share on other sites

"Bertil" blir vel ofte brukt når noe oppgraderes. Eks model 1A (1Adam) og den nyere utgaven 1B (1Bertil).

I hvert fall bland oss med litt militær tilknytting i Sverige er dette noe som er normal betegning. (vi som var med før det skulle snakkes engelsk og brukes NATO bokstavering. I dag er det Alpha och Bravo som gjelder)

Link to comment
Share on other sites

Angående "Bertil" : Det ser ut til at fyren først har skrapet navnet inn med en spiker, men at boskatavene ble for små, pusset delvis bort, for så å skrape "Bertil" en gang til med litt større bokstaver. De siste bokstavene så fremdeles ikke ut, gikk riktig nok fint å lese dem. Etter det jeg har sett av svenske militære våpen kan jeg ikke tro at dette har noe som helst med det svenske forsvaret å gjøre. Det så så fælt ut at jeg tok meg den frihet å pusse kråketærne bort, får være grenser!

- Ble litt OT dette, skal skjerpe meg!

 

Hand

Link to comment
Share on other sites

@Hand, njae, tenkte ikke så mye på militært våpen, var mere tenkt som opplysnig om att "Bertil" er litt typisk svensk betegnelse for modelutgave 2 blandt oss som er gamle nok til og ha gjort førstegangstjenesteunder eller rett etter den kalde krigen.

 

Superthor, litt usikker på om det er lurt for våpen, men når jeg restaurer gamle bildeler i stål, bruker jeg elektrolysebad. Det fjerner all rust uten att skade metallet. Dette er en enkel måte og fjerne rust på. OBS! å kun brukes på ståldeler.

Kansje noe for rifla kameraten din har funnet?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...