Jump to content

S&B 3-12x50 pmii,, 34 mm ringer.


7.62x63

Recommended Posts

Hallo har tenkt til å kjøpe meg en "langholdskikkert" som jeg samtidig kan jakte med, en jeg kjenner sier at schmidt og bender har de kikkertene som er "best" til langhold..

 

Har sett på en

http://www.jaktogfriluft.no/display.asp ... rodid=4190 med mil dot.

og lurer på om noen har erfaring med denne kikkerten, og event hvor langt den kan rekke ut med en 20 moa skinne.

 

har en sauer 200 str i 6.5 med en 20 moa skinne, og til sist så er det noen som veit hvordan ringer jeg burde se på? må ha så lave som mulig, skinna bygger litt i høyden..

 

Mvh Petter.

Link to comment
Share on other sites

Era ringer i lav(6mm) utgave er populær og greie å få tak i. Disse er halv dyre minnes jeg betalte 1800+ fra Jakt & Friluft.

Ringene er mest alu og stål der det behøves. Og de har en kjekk hendel for å stramme av og på skinna di.

 

Ellers er det en bra kikkert du vurderer. Har hatt en slik. Og likt den meget godt. Kunne godt tenkt meg en på nytt.

Men jeg ville kjøpt uten lys. Siden lysbryteren er dårlig plassert for folk som ønsker å montere kikkerten langt fram på rifla.

Til småvilt jakt ville jeg prøvd P 4 fine retikkel. Men får du tak i en slik brukt.... Ta det du får tak i.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke opdatert på hvordan retikkel S&B har til denne kikkerten. Men P4 er ett 2 eller 3 generasjon mil dot. P 4 er kun litt enklere å måle med siden det er en mere definert strek i forhold til en dot på det standard mil dot. Har en 4-16 hensoldt i dag. Denne har standard mildot og jeg klarer meg utmerket med denne. Men Hensoldt`n har litt tynnere kors enn S&B sitt P4. Og som nevnt ville jeg valgt P4 fine til mitt bruk(småvilt jakt) i dag.

Om jeg fikk velge... Ville jeg valgt Finnaccuracy sitt 4 generasjons retikkel i en 4-16 kikkert. Men har kun klart å lese meg til at denne leveres i den 5-25x S&B og den kikkerten er litt stor etter min smak.

Finnes litt info i ROE sin langholds blogg om denne kikkerten.

 

Synes foresten at S&B sine retikkel blir veldig små ved feks 3-4x. Ett P4 fine ville blitt ennå tynnere. Men på jakt der jeg kansje har muligheten for kjappe skudd står kikkerten på 6-8x da fungerte P 4 godt.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp en 3-12x50PMII med parallax justering om du vil bruke den på langholdsskyting.

Legg til lys om du vil jakte på kvelder/netter.

Velg en litt grovere retikkel så kan du bruke den på lavere forstørrelse når du jakter.

For langholdsskytinga vil du ha halv-milrad merker i retiklet for justering så jeg anbefaler MilDot Gen II eller P4

 

Kjøp ikke P4Fine i en 3-12x50! Jeg hadde den min gamle 3-12 og den blir alt for tynn så fort du ikke har full forstørrelse og dermed ganske ubruklig på jakt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...