Jump to content

winshester m70 featherweigth


Ståle R

Recommended Posts

Hei!

 

Ja, jeg hadde en sånn for en god del år siden. Min var en "push-feed" modell, dvs. uten mauserkloa som gir kontrollert mating, og som nå er standard på M70 riflene. Rifla gikk meget godt og var akkurat passelig i vekt til å bære med seg hele dagen på reinsdyrjakt og toppjakt.

 

Skjeftet på rifla synes jeg var utmerket, dvs. jeg måtte jo forsøke å sette på et syntetisk skjefte på den og kjøpte et RamLine skjefte. For noe søppel, plastikkskjeftet var mykere enn treskjeftet og mye tyngre, elendig presisjon og tyngre våpen var ikke planen så jeg skiftet tilbake ganske så fort. Det var en øyeåpner på at billige plastikkskjefter er noe drit. :roll:

 

Det finnes noen slike rundt om kring, men de er ikke noe som folk slenger fra seg uten videre. Jeg solgte min fordi jeg bygget om ungdomtidens konkurranse-Mauser til jaktvåpen og trengte penger. Børsa har en M70- sikring, noe som er veldig bra saker og lar deg bla. tømme rifla uten å måtte avsikre. Min sikring var litt slapp i fisken, men det var det eneste negative jeg kan si om den.

 

En solid og praktisk rifle med akkurat passe stil til at øye gleder seg. 8)

 

Amerikanerne lager ikke ofte våpen i den Norsk-Svenske unionspatronen 6,5x55 men her gjorde de en god jobb! :D

Link to comment
Share on other sites

Har selv ei slik rifle, push-feed; men i 30-06. Kjøpte min i 1990, og er den jaktrifla jeg bruker mest. Synes rifla er stilig, smekker og står seg bra mot nyere og mer "moderne" konstruksjoner. Synes den tynne pipa gjør rifla noe mer vinglete på frihånds skyting enn rifler med mer vekt i "tuten", men med en del trening går det bra. Orginal pipa sitter fortsatt i, og har vel nå gått ca. 2000-3000 skudd, fortsatt med akseptabel jaktpresisjon.

 

Har fabla litt om annet kaliber i det neste løpet, både 270Win, 280Rem., 7x57 og 8x57, eller som deg 6,5x55. Men vi får se..

 

Har ingen planer om å bytte ut treskjeftet, men mitt trenger snart en oppussing. Kan ikke huske å ha hatt forkiling eller matefeil med denne mekanismen, men det har jeg hatt med m98 konstruksjoner med hel mauserutdrager!

 

Avtrekket på mitt våpen var veldig hardt stilt, fikk en børsemaker til å justere det ned til ca. 1,5kg. Hardt avtrekk og lett rifle er en vanskelig kombinasjon.

 

Så jeg sier bare gratulerer, og lykke til med skyting og jakt!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en slik. Har fått den bedda samt justert avtrekk og satt på ny kolbekappe-Pachmayr.

Kaliberet er .308 w. Rifla er hendig og lett i hjortelia. Går stabilt og godt. Jeg kjøpte min ny i 1990. Den har push-feed mating.

Det er ei rifle jeg kan anbefale. :D

DSCn02029.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...