Jump to content

Varmespredning & Optikk? Vanguard Synthetic .308 Win


wabbit

Recommended Posts

Hei.

Dette er n'te gang jeg maser på dere her inne, men jeg klarer ikke la være å spørre (stoler ikke helt på XXL-folka).

 

Weatherby Vanguard, .308 - dere som har et sånt våpen - hva betyr varmespredninga på dette våpenet i praksis for dere?

Forstår det slik at jakt er relativt uproblematisk med dette våpenet, mens baneskyting gir spredning ved for korte intervaller mellom skuddene. Hva skjer? Hvor mange skudd kan dere løsne før det sprer? Hvor lang tid tar det før våpenet er avkjølt og samler godt igjen?

 

Optikken i XXL sin pakke: Bushnell Banner 3-9x40.

Er dette "rævva" uten å være ubrukelig - eller bør jeg be om en noe dyrere kikkert (som gir høyere pris)? Er ute etter rifle til småviltjakt og mulig storvilt senere. Jeg er altså på jakt etter et våpen som er godt nok til jakt på småvilt (noe som gjerne medfører litt lengre hold enn storvilt og krever bedre optikk?) - og ønsker derfor å vite om 40mm linseåpning er godt nok? Er kikkerten i pakka lyssterk nok til småviltjakt under normale forhold? Ville vært kjedelig å sitte med en rifle som sprer som bare pokker etter 2 skudd på bane - og som i tillegg har en kikkert som ikke er god nok til mine formål på jakt.

 

Altså: Er vanguard'n en grei rifle for meg til baneskyting, småviltjakt under vestlandsforhold - og storvilt senere?

Jeg ønsket meg vel egentlig en rifle i 6,5 - men prisen på XXL på disse pakkene (vanguard) lokker. Til "normal" jakt burde vel kaliberet ikke ha noe å si mellom 6,5 og .308? Småvilt på 100-200 meter -> har kulebanen til en .308 i.f.t. en 6,5 noe å si på slike avstander? Antar at de fleste er enig i at det er uforsvarlig å skyte mot så små mål på lengre avstander?

Hvor "flat" er kulebanen egentlig for 6,5 contra .308?

 

For ordens skyld var planen egentlig (før jeg "kjente etter" på pengepungen) å kjøpe en Tikka T3 i 6,5 med kikkert i en pakke til ca 14.000,- på XXL. Men tenker at kan jeg få meg en dugende rifle (presisjon og optikk er jo det jeg vil vite her) til 6.000,- i stedet - da er valget enkelt, i så fall. Hva tenker dere?

 

Takker for svar.

Link to comment
Share on other sites

Har ikkje lyst å snakke dritt om Bushnell generelt, men den Banner typen trur eg at eg hadde gitt blaffen i. Bushnell Trophy er heilt ok kikkerter, i dagslys og hvis det ikkje er alt for mykje fukt/dugg, den eg hadde var dårlig i fukt, ellers heilt ok kikkert.. Eg ville heller ha valgt ein Leupold VX I 3-9x40 eller 3-9x50, det er ein meget god kikkert til prisen og den er ikkje så dyr heller.. Har hatt ein 3-9x40 og brukt på hjortejakt ein sesong og fekk skutt eit dyr med det også, og til prisen er det faktisk eit meget bra sikte må eg sei.. :)

Link to comment
Share on other sites

Weatherby Vanguard, .308 - dere som har et sånt våpen - hva betyr varmespredninga på dette våpenet i praksis for dere?

Forstår det slik at jakt er relativt uproblematisk med dette våpenet, mens baneskyting gir spredning ved for korte intervaller mellom skuddene. Hva skjer? Hvor mange skudd kan dere løsne før det sprer? Hvor lang tid tar det før våpenet er avkjølt og samler godt igjen?

Weatherby Vanguard (og de fleste andre jaktrifler myntet på det amerikanske markedet) er kontaktbeddet, det vil si løpet har et støttepunkt fremme i stokken. Formålet med dette er max stabilitet mhp. ett presist førsteskudd, og det fungerer. Men når du skyter løpet varmt utvider det seg, termisk ekspansjon, og da legger dette støttepunktet press på løpet og forskyver treffpunktet.

Det er enkelt å få bukt med: Ta riflen til en børsemaker og få den beddet med frilagt løp. Dette koster ikke mange hundrelappene. Men OBS! Hvis det er Vanguard Synthetic, så er den stokken relativt myk, og forskjeftet kan komme i kontakt med løpet hvis du skyter med anlegg eller tofot. Det kan være en ide å få lagt inn en aluminiumsskinne fremme i skjeftet for avstiving samtidig som den beddes.

Link to comment
Share on other sites

Weatherby Vanguard, .308 - dere som har et sånt våpen - hva betyr varmespredninga på dette våpenet i praksis for dere?

Forstår det slik at jakt er relativt uproblematisk med dette våpenet, mens baneskyting gir spredning ved for korte intervaller mellom skuddene. Hva skjer? Hvor mange skudd kan dere løsne før det sprer? Hvor lang tid tar det før våpenet er avkjølt og samler godt igjen?

Weatherby Vanguard (og de fleste andre jaktrifler myntet på det amerikanske markedet) er kontaktbeddet, det vil si løpet har et støttepunkt fremme i stokken. Formålet med dette er max stabilitet mhp. ett presist førsteskudd, og det fungerer. Men når du skyter løpet varmt utvider det seg, termisk ekspansjon, og da legger dette støttepunktet press på løpet og forskyver treffpunktet.

Det er enkelt å få bukt med: Ta riflen til en børsemaker og få den beddet med frilagt løp. Dette koster ikke mange hundrelappene. Men OBS! Hvis det er Vanguard Synthetic, så er den stokken relativt myk, og forskjeftet kan komme i kontakt med løpet hvis du skyter med anlegg eller tofot. Det kan være en ide å få lagt inn en aluminiumsskinne fremme i skjeftet for avstiving samtidig som den beddes.

 

Takk for svar (begge to).

Det gir våpenet litt mindre sex-appeal at stokken er myk og at treffpunktet vil endre seg allerede på skudd nr.2 og 3 på skytebanen (slik jeg tolker deg).

Når dere i tillegg anbefaler annen og noe dyrere kikkerter, så er det kanskje ikke det røverkjøpet jeg håpte det var. Da er jeg faktisk mer interessert i å legge ut 10 k og få alt på plass med en gang.

 

Hva foreslår dere som alternativ? Har jo som nevnt vært inne på tanken om Tikka T3, og var jo også dette våpenet jeg førte opp på våpensøknaden som ble godkjent (ikke det at det betyr noe... merke kan jo byttes ut). En XXL-selger anbefalte meg Tikka + et kikkertsikte til omkring 5 tusen. Med montasjer ville det koste ca 14.000,-. Hva er den rimeligste kikkerten jeg kan kjøpe som likevel gir den beste ytelsen for pengene? Er jeg da oppi ca. 5.000,- klassen?

Link to comment
Share on other sites

En kamerat av meg har den rifla du snakker om, og den klarer fint to skudd etterhverandre uten å spre, men det er ikke så mange skuddene du skal ha før det kan begynne å bli problematisk. I tillegg er det som det blir sagt her en veldig myk syntetstokk, hvor belastningen ved godt anlegg kan være nok til å dytte treffpunktet betraktelig.

Link to comment
Share on other sites

En kamerat av meg har den rifla du snakker om, og den klarer fint to skudd etterhverandre uten å spre, men det er ikke så mange skuddene du skal ha før det kan begynne å bli problematisk. I tillegg er det som det blir sagt her en veldig myk syntetstokk, hvor belastningen ved godt anlegg kan være nok til å dytte treffpunktet betraktelig.

 

Da er det våpenet utelukket til mitt bruk. Skal man skyte på jakt, SKAL MAN ha godt anlegg så sant man kan, men anlegg hjelper jo lite hvis man bommer p.g.a. godt anlegg og derav treffpunktforskyvning...?

 

Da blir det Tikka. 6,5x55. Har dere tips til kikkert til mine formål? Hvis dere har pris på kikkertsiktene dere anbefaler er det flott...

 

Igjen - takk for responsen.

Link to comment
Share on other sites

tynt grunnlag på dette her, men jeg fikk en ny småviltkombi i posten idag påmontert ett demobrukt leupold VX3 2,5-8x36 og må si at det så rimlig greit ut altså. har kun kikket, skrudd og kjent på det sålangt, men førsteinntrykket var bra. blir innskyting til helga. Har fra før en Zeiss som er påmontert rifla som sammenligningsgrunnlag.

 

Jakt og Friluft har en annonse på finn.no der de selger noen brukte Leupold. Kanskje verdt og ta en titt på de ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...