Jump to content

problemer med ny rifle!


Vulpicide

Recommended Posts

Jeg har akkurat kjøpt: Browning A-Bolt Hunter i kaliber 6,5x55

Det er et problem! Magasinet tar 4 patroner. Nummer en og to går helt feilfritt inn i løpet når jeg tar ladegrep. Men nummer 3 og fire setter seg fast skrått oppover og vil ikke inn!

Jeg må da løsne de og dytte de inn for hånd... Jeg var på skytebane i dag, og det var da jeg oppdaget det..

 

En instruktør sa han synes magasinet så litt stort ut for 6,5. Men det står 6,5 på det. Og hvorfor går de to første så lett inn da?

 

Noen som har opplevd det samme? Hva kan det være?

 

Takker for svar!

Link to comment
Share on other sites

Hvis børsa er ny, slik jeg forstår den er, er dette en reklamasjonssak som butikken vil fikse for deg. Norma Jaktmatch er en standard patron. Jeg tror dette er noe en børsemaker ordner på butikkens vegne kostnadsfritt. - Ta den gode rifla di (for det er den) med til butikken og la det være deres problem. - Det er mine tanker om saken.

 

Lykke til :) - Hører gjerne hvordan det går.

 

Ps - Om det er en brukt rifle som er ny for deg, vet jeg om en god børsemaker (men kanskje du ikke bor på østlandet?)

 

Med beste hilsen

 

Langlo

Link to comment
Share on other sites

Takker for godt svar Langlo :)

Jo den er helt ny. Kjøpte den på jessheim nylig. Det var første gangen jeg prøvde den i dag. Og nå har jeg skutt inn kikkerten! Det gikk fort 30 skudd. :)

Jeg må nok ta turen tilbake til Jessheim for å få ordnet den. Litt frustrerende når den er helt ny bare.

 

Er kjempe fornøyd ellers med rifla! Nå blir det snart revejakt!

Link to comment
Share on other sites

Er det noen der ute som har hatt problemer med Norma jaktmath patroner?

Mener å huske at min S&L fusket litt under repetering med 100grains JM, men det er et par år siden (og de første 50 skudd jeg skjøt med rifle noensinne slik at erfaringen var ikke på topp den gang akkurat). Mistenker at den kan skyldes de korte patronene; bortsett fra Scenar 123grains (som er ganske lang) har jeg kun brukt 139+ grains kuler i denne riflen siden da. Mitt tips er å prøve patroner med lengre kuler og se om det hjelper. Også mulig at kuler med glattere plastspiss går bedre dersom det er grader på hullspissen som hekter på vei inn i kammeret?

Link to comment
Share on other sites

Er det noen der ute som har hatt problemer med Norma jaktmath patroner?

Mener å huske at min S&L fusket litt under repetering med 100grains JM, men det er et par år siden (og de første 50 skudd jeg skjøt med rifle noensinne slik at erfaringen var ikke på topp den gang akkurat). Mistenker at den kan skyldes de korte patronene; bortsett fra Scenar 123grains (som er ganske lang) har jeg kun brukt 139+ grains kuler i denne riflen siden da. Mitt tips er å prøve patroner med lengre kuler og se om det hjelper. Også mulig at kuler med glattere plastspiss går bedre dersom det er grader på hullspissen som hekter på vei inn i kammeret?

 

jeg har samme rifla og jeg har ingen problemer med jakt match patronene!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hei.

Etter å ha lest denne tråden kjenner jeg meg igjen i dette problemet. Har akkurat det samme problemet med min A-bolt i 6,5x55 og har lenge undret på hva som kan være grunnen til at patronene går inn for skrått og ikke vil kamre i løpet. Det virker for meg som om at det må ha noe med magasinet å gjøre da kanskje patronene blir "presset for mye" opp slik at patronen for en feil vinkel.

 

Ble det en løsning på dette problemet for din del slik at de fant ut av det? Vet nemlig ikke hva jeg skal gjøre med dette selv ennå.

Link to comment
Share on other sites

hadde samme problemet med magasinet til tikka t3 lite. for det første så var det et 5-skuddsmagasin som bare tok 4 patroner også etter hvert så ville ikke patronene inn..

 

bytta det og da gikk det inn 5 patroner og de glir lett inn :) var en feil på fjøra eller no som gjorde at de kom skrått opp

Link to comment
Share on other sites

To drag med fil på riktig sted så er problemet løst :wink:

 

Blir ikke da låsingen til bolten "feil" mtp. å få "tettet" bak patronen? Har tenkt litt på dette, men synes det virker litt risikabelt. Noen som har prøvd dette selv med godt hell da?

Link to comment
Share on other sites

Blir ikke da låsingen til bolten "feil" mtp. å få "tettet" bak patronen?

 

Hva mener du her?

 

Hvis du ser inne mot kammeret der patronen skal inn, er det en liten kant som må files for at alle typer patroner skal "gli på plass", men det er jo i denne kanten at sluttstykket "låser" og tetter igjen bak patronen. Jeg lurte bare på om ikke dette kan føre til problemer med eventuell rekyl og krefter fra avfyringen som kan komme ut av en eventuell "glippe" om en filer litt på denne kanten?

Link to comment
Share on other sites

Ville absolutt ikke brukt noen fil der nei!

Løsningen ligger i magasinet :wink:

 

Tror vi har misforstått hverandre litt her i sta, du sier at du filer i magasinet? Hvor er det du filer der da slik at patronene får en annen stigning på tur ut av magasinet og inn i kammeret? Du har vel ikke en mulighet til å legge ut et bilde av det? :) Skulle så gjerne ha fått fiksa dette, da det er et litt irritabelt problem! :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...