Jump to content

Kulevalg til 6.5 x 55


Joggen

Recommended Posts

Trenger tips fra dere her på hvilken kule jeg skal velge til den 6.5 rifla min. Har jaktet endel år med Woodleigh 140 GR, og har lyst til å prøve noe nytt nå. Tar gjerne imot tips på hvilke kuler jeg kan velge, og eventuelle ladedata som kan brukes til den. Til rådyr og Hjortejakt.

Link to comment
Share on other sites

Kan anbefale Accubond 140 grain, meget god BC, ekspanderer fint.

Om du vil bruke homogene kuler er vel lapua naturalis en god kule.

Lade data vil jeg ikke gi igjen her , men se i lade boken ok, start på det laveste og jobb deg oppover.

Kommer an på hvor langt løp du har og hvilke kruttsorter du har tilgjengelig.

Hva som går godt i min rifle er ikke sikkert går godt i din.

Ha en fin dag

 

Terje

Link to comment
Share on other sites

Har skote eit 50-tals hjort med 6,5. Ca 25 av desse med accubond som gir fantastisk fin presisjon. Men, eg har skote like mange dyr med hornady interlock og denne kula gir finare slakt og sikrare gjennomtrenging etter mi erfaring. Hadde ein skummel opplevelse med accubond i haust der kula totalhavarerte på eit reint sideskot på 100 meter. I haust blir det tilbake til interlock på hjort i alle fal.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

12o grain blir vel lett til hjort?

 

 

§ 16. Krav til rifleammunisjon

 

Under jakt på elg, hjort, dåhjort, villrein, villsvin, muflon, moskusfe eller felling av ulv og bjørn skal det brukes ammunisjon med ekspanderende prosjektil med minimumsvekt 9 gram og med følgende anslagsenergi:

 

 

 

a)

 

for ammunisjon med kulevekt mellom 9 gram (138,9 grain) og 10 gram (154 grain) skal anslagsenergien være minst 2.700 joule (275 kgm) målt på 100 meters avstand, E100 .

 

 

 

 

b)

 

for ammunisjon med kulevekt på 10 gram eller mer skal anslagsenergien være minst 2200 joule (225 kgm) målt på 100 meters avstand, E100 .

 

 

Under jakt med rifle på rådyr, bever og gaupe eller felling av jerv og gaupe skal det brukes ammunisjon med ekspanderende prosjektil og anslagsenergien skal være minst 980 joule (100 kgm) målt på 100 meters avstand, E100.

 

 

Noen som har prøvd 140 grain North Fork?

Mvh Isbjønn

Link to comment
Share on other sites

North Fork 140 ja: Veldig sterk, (bonded+ massiv bakdel a la Bear Claw og Rhino). Fantastisk bra presisjon i min rifle.

Minus: lang i forhold til vekt,ladedata for standard 9 grams må reduseres en smule. (Men de fleste x55-riflene har tradisjonellt lang friflukt og magasinlengde.)

B.C må man gjette/finne ut av selv, (ikke noe stort problem på de vanlige storvilt-holdene.)

Dyre i innkjøp, og finnes ikke i enhver kiosk...

Kjøper du så er Rhino 30/MRP2 et naturlig valg, hylsa full! :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...