Jump to content

Nosler Partition eller Accubond 180g.


Guido58

Recommended Posts

Tja,si det? Jeg driver akkurat med temaet nå om dagen. En venn skal til Himalaya og skyte Marco Polo får, og ville jeg skulle fine en ladning type 'ultrapresis' for det kan bli drøye hold. Har ikke selv en 300, men tok kontakt med folk som har erfaring. Av alle kuler ble jeg anbefalt 180 grns Accubond, dels på grunn av høy BC, kula skal også vanligvis være mer presis enn Partition, og den er såpass solid at den ikke flyr i filler. Samtidig så ekspanderer den på relativt lave hastigheter. Kulene kom idag, og det skal testes i kommende uker :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Accubond - fordi den er bonda, som navnet viser. Begge får man ofte god presisjon med og begge har god ballistisk koeffisient, men effekten i viltet er mer predikerbar i viltet for accubond´en pga av lodding mellom kjerne og mantel. Begge dreper dyret - og accubonden holder bedre sammen.

 

Min erfaring med Partition er i 200 grains i 30-06. Det ga en upåklagelig effekt på elgen. Det som var igjen av kula var en liten "stift", det som var etter skilleveggen i kula. - 300win mag`en er et såpass (rå)kraftig kaliber at den legger rådyret meget flatt nærmest okke som, derfor ville jeg tatt en som var snillest mulig mot kjøttet. Av disse to ville jeg anta at dette var accubond`en. Kanskje vi etterhvert får høre noen som har prøvd begge :)

 

Mvh Langlo

Link to comment
Share on other sites

Har jaktet mye med begge,men da i 338win mag,og 308.Restvekten blir tross Accubond er bondet ganske lik.Det fine er at begge funker og gjør jobben på alle avstander!Man opplever ikke at ekspansjon uteblir selv om holdet blir langt.Accubond må være ideel på denne jakten1

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...