Jump to content

Hvor mye bør jeg betale for en original Kongsberg Colt


wolroy

Recommended Posts

Jeg vurderer å kjøpe en original Kongsberg Colt komplett med både .45 og .22 løp. Våpenet er nummerlik og ser OK ut, men hvor mye bør jeg betale for en slik? er ikke mye å sammenligne med.

Noen som kan gi fornuftige råd...

Link to comment
Share on other sites

Verdien varierer som det sies etter tilstand og hvilket tilbehør som medfølger.

Verdien varierer også etter hvor mange som er produsert det enkelte år.

Våpen datert under perioden 40 - 45 er også for mange av høyere verdi, spesielt de fra 1945 med

waffenamt stempler.

Link to comment
Share on other sites

@Skjøttarstuggun: Antar det var en dårlig spøk.

 

Prisnivå varierer endel, men jeg vil si normalt prisnivå for en nummerlik pistol i bra stand bør ligge på 3-5.000,-

Når den også har .22-sett er min vurdering at dette trekker opp 1.500-2.500,-

Men det finnes ingen fasiter her, der er mange faktorer som påvirker pris, f.eks. teknisk/funksjonell stand, finish, originalitet, medfølgende tilbehør, inspeksjonsmerker, og fremfor alt om du havner i en budrunde med en samler som mangler akkrat den varianten du byr på.

 

Jeg har for eksempel blitt tilbudt 10.000,- for min. Den er i near-mint tilstand, nummerlik, produksjonsår 1947 (siste serie, serienummer ca. 300 under siste) og med brunt hylster og brun dobbel magasinveske med originalmagasiner. Årgangen, tilstanden og magasinvesken (som er en meget sjelden variant) trekker verdien opp. Den er forøvrig ikke til salgs :wink:

Link to comment
Share on other sites

Da har du et realistisk budsjett. Den er innenfor perioden med størst produksjon, og i normal grei brukspreget stand bør da pistolen ligge på rundt 3.000,- og konverteringssettet 1.500 - 2.000,-

Selger biter deg nok ikke om du legger inn et bud på 4.000,- samlet og tar det derfra. Lykke til :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...