Jump to content

Erfaringer med Brenneke kuler til storvilt


oddvar

Recommended Posts

Jeg fikk en liten forsendelse fra hjemmelading.no i dag, og oppi pakken lå det ved en liten folder med oversikt over Brennekes produkter som jeg syntes så litt spennede ut.

 

Er det noen som har prøvd disse kulene?

 

Slik jeg forstår tysk så består TIG og TUG av to blykjerner med forskjellig hardhet. De finnes også i "miljøutgave" med tinnkjerner.

TOG er mer tradisjonell kule med loddet blykjerne. TAG er en kule som minner om Lapua naturalis, men plastkulen er erstattet av en aluminiumskule.

Felles for alle er at de har "torpedohekk", markedsføringsgimmick eller har det noe for seg?

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
Jeg fikk en liten forsendelse fra hjemmelading.no i dag, og oppi pakken lå det ved en liten folder med oversikt over Brennekes produkter som jeg syntes så litt spennede ut.

 

Er det noen som har prøvd disse kulene?

 

Slik jeg forstår tysk så består TIG og TUG av to blykjerner med forskjellig hardhet. De finnes også i "miljøutgave" med tinnkjerner.

TOG er mer tradisjonell kule med loddet blykjerne. TAG er en kule som minner om Lapua naturalis, men plastkulen er erstattet av en aluminiumskule.

Felles for alle er at de har "torpedohekk", markedsføringsgimmick eller har det noe for seg?

 

mvh

Oddvar

 

Torpedoheck betyr det samme som "boattail" og er viktig for gode LH - egenskaper.

 

Finnes masse med informasjon rund TIG/TUG og de andre her på forumet. Nesten alle kulene du spør etter har sin egen beskrivelse her: viewtopic.php?f=14&t=99912&start=0; "Promotere europeiske kalibere" Det er bare å lete etter sidene, og så kommer du å finne det du leter etter.

 

TIG og TUG er ved siden av Nosler sin Partition de første moderne kulekreasjonene. Brenneke har utviklet sine i 1920 - tallet og de er fortsatt i bruk og rimelig populære på kontinentet. Det samme gjelder Nosler sin Partition som ble utviklet i 1940 - tallet. TIG/TUG fås fra Brenneke, eller det samme under annet navn fra RWS, nemlig ID - Classic (TIG) og UNI - Classic (TUG). Mange sier, uten å kjenne de tilstrekkelig til eller har anvendt dem over lengre tid, at TIG er for mjukt og liknende. Jeg har anvendt denne typen kule i over 30 år i både 7x65R/7x64 (11,5g/177gr) og 8x57I®S (12,8/198gr) i flere våpen og kan bare resymere det beste om denne. Jeg skøyt flere 100 stykker vilt med kulen og virkningen har alltid vært upåklagelig. Den terminale virkningen er rett og slett supert, og slaktene har vært helt ok. Så lenge jeg ikke blir overbevist at det finnes noe bedre, vil jeg fortsatt anvende TIG i 8x57IS.

TUG med sine nesten 300gr. brukte jeg over kort tid i 9,3x62, men den var unødvendig hard for vanlig europeisk kløvvilt og i tillegg meget frisk på rekylsiden.

TOG kulene er en utvikling av den tidligere legendariske «Starkmantel – kula» som fikk seg overhaling og bonding. Etter min uvesentlige mening en topp Premium kule som kan ta hvilken som helst utfordring fra de andre produsentene. Ypperlig for rasante kalibere som f.eks. 300WM og 8x68S.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...