Jump to content

Help! Liege Victor Collette VC 14


korsmo

Recommended Posts

Hei.

 

Har en pistol som er gått i arv i flere generasjoner nå.

Vet i grunnen veldig lite om pistol, alt fra når den er fra til hvor den kommer fra etc.

Har letet en del på nettet men finner svært lite...

Det jeg vet om pistolen til nå er at den fungerer MEST sannsynlig, den har den kjente ovale sirkelen med

bokstavene "L.E.G" inni og uten krone på toppen. Og "VC 14" ca 1 cm fra sirkelen. Begge disse er på løpet.

Er også stemplet/skrevet Liege Victor Collette på skaftet.

Hadde vært interressant hvis noen her vet lit mer om denne, alt fra tid og sted til mulig verdi?

 

Legger ved 4 bilder under her av Liege Victor Collette VC 14.

 

1er.bmp

 

2er.bmp

 

3er.bmp

 

4er.bmp

 

Mvh Korsmo

Link to comment
Share on other sites

Victor Colette (eller Collette, navnet ble stavet på begge måter) ble født i 1836 og døde i 1909 og var våpeprodusent i Liege, Belgia. Denne pistolen er dermed etter all sansynlighet fra 1850-årene eller helt tidlig i 1860-årene, noe som også tidsmessig stemmer godt med utformingen av avtrekkerbøyen.

 

Såvidt jeg kan se, er dette en relativt liten og enkel sivil perkusjonspistol fra tampen på perkusjonspistolperioden som antagelig er produsert i betydelige antall. Det er ingenting spesielt med den og jeg ville ha verdsatt den til en tusenlapp eller maksimalt to.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...