Jump to content

Frabrikkladdet storvilt skudd med lik bane som norma JM?


RKR

Recommended Posts

Hei,

 

Noen som har erfaring med 308 frabrikkladda storvilt skudd som går tilnærmet lik norma jaktmatch i 308? Bør funke på elg, rådyr og villsvin :wink:

 

Jakter både fugl og storvilt på høsten, så hadde vært fint med skudd som ikke krever flere runder med klikk når man bytter ammo, da men gjerne jakter begge deler samme dag/tur.

Link to comment
Share on other sites

Du må nesten bare prøve i den aktuelle rifla. En må skille mellom treffpunkt og kulebane. To patroner med lik kulebane trenger ikke ha likt treffpunkt, og følgelig må du skru. To patroner med ulik kulebane kan meget godt ha likt treffpunkt på en eller annen tilfeldig avstand. Men avviket blir større jo lengre hold du skyter på. Treffpunkt kan også flytte seg sideveis, og da må en skru uansett.

Link to comment
Share on other sites

Jo men tenkte om noen hadde erfaring, rifla er en howa 1500 308.

 

Kjøpte noen skudd ifjor(husker ikke hvilken i farta), men måtte jo skru så mye når man bytta ammo at det bare ble tull, så derfor tenkte jeg at kanskje noen her hadde stall tips til en fersking!

Link to comment
Share on other sites

Stalltipset mitt er å prøve. Det som går likt i ei rifle trenger ikke gå likt i ei anna ei. Ikke engang to like rifler produsert samme dag trenger å gå likt i så måte. Det er meget mulig Oryx er et bra valg. Lik kulevekt, utgangshastighet og kuleform tror jeg er det du skal se etter.

Link to comment
Share on other sites

Min 6,5x55 var Norma JM og Oryx/Nosler helt identiske, kunne ikke fortelle hvilke hull som var skutt med hvilken kule. Alle 3 samlet uten å skru.

Men så fikk jeg den glupe ideen om at jeg skulle kappe løpet 10 cm før jeg satte på demper. Det ødela samlingene med de forskjellige.

Børsa samler fremdeles godt, men jeg må skru hvis jeg skifter ammo..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...