Jump to content

Tuneflue - utbredelse - symptomer på hund?


ko-stens

Recommended Posts

Var en tur i Braskereidfoss med boffen (breton) i dag og gikk en tur med line i skogen og luftet oss en times tid, og nå i kveld merket vi at han på magen har en liten haug med noe som ser ut som insektbitt.

 

Merkene er ca 1 cm i diameter. Ser ut som bitemerke i midten, med en rød ring rundt. Til sammen er det 8 - 12 merker. Alle i lyske-/mageregion.

 

La merke til at det var plagsomt med knott i skogen. Merket meg også at knotten var litt "stor". Kan det ha vært tuneflue?

 

Mener tuneflua er mest utbredt i Østfold rund Glommavassdraget der (Jfr kilder), men finnes den oppover mot Elverum?

 

Tenkte først flått, men det er jo veldig tidlig enda, og da hadde vel kanskje sittet fast enda?

Link to comment
Share on other sites

Har ikke sett noe blod, men det er jo endel timer siden vi var der, så det som evt har vært er nok uansett borte.

 

Edit: Fant et bilde på nettet av en hund som er bitt av tuneflue:

 

Tuneflue.jpg

 

Og det er akkurat slik det ser ut på boffen min. Da er vel mysteriet løst, men må si jeg ble litt overrasket over at det er tuneflue så langt nord, og at de også er så tidlig ute. Men nå har det jo vært mye varmt og vått, så det er vel ideelt for insekter... :roll:

 

Skal nå likevel følge med om merkene forandrer seg.

Link to comment
Share on other sites

Såpass, helt opp dit? Det var da som pokker...

 

Under 1 min før det bites her for tiden, hvis det ikke er vind. Alle hunder har burfri og innetid 24/7.

 

Det som kan hjelpe mot å bites er å blande ut eddik med vann og smøre på hårfrie plasser på hunden, samt litt i pelsen.

 

Tuneflue er det mest ubrukelige som finnes. Satan selv som har tatt bolig i den...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...