Jump to content

God elgpatron til Mauser 308. Kuler og krutt?


jullan

Recommended Posts

Hei!

Jeg skal lade skudd for sesongen, og ønsker ei god kule til både rev rådyr og elg. Bruker i dag 180 grs hornady Interlock og Norma 203B krutt. Dem fungerer greit men jeg har ikke skutt dyr med dem enda. Jeg synes også ladingen virker litt svak selv om jeg kjører max etter ladeboka i forhold til for eksempel norma elite. Er det noen her som har forslag til kuler,krutt,tennhetter?

PS. Jeg har flere hundre lapua engangsskutte hylser jeg har fått av politiet. Er det noe problem å bruke disse om jeg tar dem en runde på skytebanen forst for å tilpasse dem min børse? Har hørt at engangsskutte kan kile seg siden di er skutt i ei annen børse.

Link to comment
Share on other sites

Det første du gjør er å helpresse alle hylsene og trimme de til samme lengde etter pressing. Lad de med ei treningskule og skyt de på banen. Så halspresser du de og lader med trenings og jaktkuler til jakt og trening.

 

Krutt der kan du jo fortsette med Norma 203 eller bytte til andre krutttyper men ser ikke helt behovet da det er ett bra krutt til 180 grainere. Når det gjelder kule valg til jakt. Tenker du ei kule til alt eller vil du ha flere kuletyper? Skulle jeg hatt ei kule til alt så ville jeg valgt 185grains Lapua Mega. Billig og god kule.

 

Til trening ville jeg valgt ett billigere krutt eks Norma 11 eller Vihtavouri N-140 eller N-150.

 

Har du flere spørsmål så fyr løs. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Med 203B og 180grains kuler finner du ladedata her http://www.norma.cc/sortimentladd.asp?K ... ter&Lang=1 selv så lader jeg ikke med så tunge kuler i 308win :wink:

 

Til 150-168grains kuler bruker jeg fra 40-45 grains med N-140 og N-150 avhengig av kulevekta og hva børsa liker.

 

Tar du en titt på denne linken finner du ladedata med disse kruttene i 308win http://www.lapua.com/en/products/reload ... odata/5/70

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...