Jump to content

Tilgang til hjortejakt er ikke lett


PTHammer

Recommended Posts

Var en liten tur på byen for en tid siden, og kom tilfedigvis i samtale med en gammel skolekammerat.

Vi kom ganske raskt inn på felles interesser, jakt og fiske, som en gjerne gjør. :wink:

 

Vedkommende er bonde, og plages med at hjort ødelegger deler av produksjonen hans. Blandt annet gikk det hardt utover fruens roser, og juletreproduksjonen, ved at hjorten tok de friske toppene.

Vanskelig å få tillatelse til å felle skadedyr er det vist også.

 

Når jakttida endelig er der, så er det vanskelig å få fylt kvoten, (var sikkert 25 år siden det hadde skjedd sist :sarcasm: )

Småjobbing ved siden av gårdsdrift, og få bekjente som jakter gjorde det problematisk.

 

Jeg øynet muligheten for hjortejakt, og tilbydde meg øyeblikkelig å hjelpe :wink: vedkommende med problemet hans :smile:

Men da ble det plutselig en annen låt:

Var alltids noen naboer, som kunne jakte for han, det handlet jo bare om å organisere seg litt bedre. Hadde også en svoger som visstnok var ivrig jeger, og gjerne ville jakte.

I tilegg så hadde han en lengre friperiode nå i høst, så år ville det ikke bli noe problem å få jaktet.

 

Kunne bare ønske vedkommende lykke til, med juletrær og hjortejakt, og ba han ringe meg om han ombestemte seg. :|

Link to comment
Share on other sites

Er vel sikkert mange som er på han ang lov å jakte hos han?, da er det vel de som han kjenner best som får lov. Eier vald sjøl, å d er mange som vil bli med, men må desverre si nei til de fleste. 5-6 jegere er nok, hvis ikke blir d bare rot & krangling. Så er de fleste som bare vil bli med ei helg eller to når det passer dem.

Link to comment
Share on other sites

Det samme skjedde når spurte en bekjent om rådyrjakt. Det skulle han gjøre selv.

 

Spurte han hvordan det hadde gått når jakta var over. Det hadde han ikke hatt tid til.

 

Det er vel 3 år siden. Nå får jeg lov til å jakte så mye jeg vil der. Han er glad jeg gidder.

Hans krav er at han vil ha halve slaktet.

Det løser seg ofte hvis en har litt tålmodighet. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Er vel sikkert mange som er på han ang lov å jakte hos han?, da er det vel de som han kjenner best som får lov. Eier vald sjøl, å d er mange som vil bli med, men må desverre si nei til de fleste. 5-6 jegere er nok, hvis ikke blir d bare rot & krangling. Så er de fleste som bare vil bli med ei helg eller to når det passer dem.

 

Helt enig, blir mye rot når det er for mange med på slikt.

Ser her og at folk er forsiktige med å ta med for mange. Mange er i tillegg tilbydt mye penger for jakta, men de bryr seg ikke så mye om det. Trur de liker å ha kontrollen selv og ha mulighet til å jakte når de vill.

 

Espen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...