Jump to content

Dårlig drikkevann grunnet smågnagere, hva med hundene?


Marve Almar

Recommended Posts

Har lest en del i det siste at vi jegere skal styre unna bekker og annet vann i naturen grunnet smågnagerår og alle de ulumskheter det medfører for oss. Hva med våre hunder? Min Gordon Setter drikker jo vann overalt når vi er ute på tur. Vil lemen, hare eller annet dødt vilt i en bekk påføre han samme skade som det vil gjøre for meg, om det da er noen form for pest eller annet?

Link to comment
Share on other sites

Altså, jeg har ved flere anledninger sett min komme løpende med en død lemmen i kjeften. Han er ikke blitt syk enda. Så om han drikker VANNET hvor evt en lemmen har tissa, ja tror det skal gå greit ;)

 

Men som Folkehelseinstituttet selv sier; om du ser at bikkja di leker med en død lemmen el. så ikke la den slikke deg i ansiktet de nærmeste timene. For de som syns det er digg at bikkja gjør det såklart. Personlig klarer jeg å "holde meg" ;)

Link to comment
Share on other sites

Trur heller ikkje det er noko å bry seg om,mine spiste sikkert 10 lemen kvar når eg var på elgjakt i fjor og då taler eg om mange dager,begge vart noko slappe nokre dager men virka som om dei vart mest imune mot lemend

Link to comment
Share on other sites

Trur det var i Adressa jeg leste at dette hysteriet rundt vann og lemen var bare tull. Så lenge at det var bevegelse i vannet, er det selvrensende.

I bukkjakta i fjor drakk jeg av ei lita elv i 6 dager før jeg fant ut at det lå en død sau 300 meter lengre opp i elva, har ikke død enda :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...