Jump to content

Huggorm


sindre.S.K

Recommended Posts

Nå er det sesong for alt jævelskap som kan krype og gå skal dukke opp, og den værste etter min mening er ormen, jeg har en NES som tror han er større en størst og frykt er ikke et tema i hans verden, og da er de bare tid før vi går oss på en huggorm i skauen og når vi har mye lang line så ser jeg ikke bestandig hva han stikker snuten sin bortig, så har hunder så mye vett att dem trekker seg unna? Og hvor ofte blir dem påvirket av ett event bitt?

Forøvrig så fikk jeg prenisilon ( mener at det skrives sånn ) for og gi hunden om den blir bitt. Men er litt skeptisk til den praksisen, det er et iminsuprimerende medikament og kan motvirke imunforsvaret sånn at giften får større efekt.

Personlig så vil jeg mene at adrenalin er et mye bedre tiltak om hunden reagere på bitte, men er mere komplisert og admistere.

Noen som har erfaring på dette?

Link to comment
Share on other sites

hundene vi hadde var skeptisk til orm,men ikke skeptisk nok,skulle bort å snuse på selv om det var skummelt.

og minst 1 av de ble blitt,ei bichon frise tispe,hovnet kraftig opp i halsen/bitt omerådet,

men vi tok vel ho med til dyrlegen,husker ikke hva ho fikk.

men ja,de er ikke redd nok for ormen,så drep den asap.

noe som er lov om den er i hagen

Link to comment
Share on other sites

Dette har jeg lest en del om. Har en Boxer som syns huggormer er gøy. Tråkka faktisk på en her om dagen, men han ble ikke bitt. Utrolig.

 

Den medisinen du har fått skal kun benyttes om hunden blir bitt i hals/snute osv. Den er kun hevelsesdempende og ingen motgift. Blir hunden bitt, gi evt de tabelettene, hold hunden så rolig som mulig. Er du langt til skogs må du vurdere å bære hunden, evt gå veldig rolig i bånd.

 

Så er det straka vegen til dyrlegen! Er en del hunder som får alvorlige mén av dette faktisk. Og er vel ingen hemmelighet at det kan også være dødelig.

Link to comment
Share on other sites

Ganske riktig at prednisolon er immunsuppremerende; dvs. det demper hevelsen og også immunforsvarets "jobb" når uhellet er ute.

 

Dette har jeg personlig erfaring med fra min eldste bikkje som ble bitt i snutepartiet da hun stod i hundegården. Hun fikk steroider av veterinæren da de ikke riktig skjønte hva som feilet henne og i løpet av få timer ble hunden dødssyk.

 

Det viste seg at bittet ble dempet; men det var bakterier i sårområdet og de fikk fritt spillerom nå som immunapparatet lå nede. Streptokokker - også kjent som "kjøttetende bakterier" gikk amok og bikkja så til slutt ut som om jeg hadde flådd henne levende i ansiktet :shock: Full fart til veterinær på natten for å starte antibiotikabehandling - og det var bare på hengende håret at hun overlevde.

Link to comment
Share on other sites

Der ser man bakdelen med imunsprisiva, dem virker sent, liten efekt i forhold til den økte sekundær faren med agresive infeksjoner, adrenalin vil være det valgte medikamente hos personer for de stopper voskonstruksjonen og er bronko dilaterende, desuten vil de stoppe histamin frigjøring fra mast celler

Link to comment
Share on other sites

gammelbikkja hos bestefar ble beti av hoggorm for 2 eller 3 år siden. hun klarte seg fint men det er ingen hoggorm som har kommet fra gårdsplassen

hun driver nå om dagene sålenge det ikke er båndtvang å loser som bare det på elg :) men vi har en annen tulling som også kommer til å bli bitt av hoggorm snart for ho er kav pina mæ tullete slik som meg :roll:

Link to comment
Share on other sites

Var hos dyrlegen i dag, i et annet ærend. Spurte han da om temaet, og han sa at han anbefalte å kjøpe denne medisinen og ha den, i tilfelle bitt i hals eller hode. Man skulle UANSETT komme seg til dyrlegen, og "faren" med denne medisinen er nedsatt imunforsvar og at enkelte tror det er motgift, så de lar vær å dra til dyrlege. Når det gjelder det med imunforsvaret, så sa han: hva skal bikkja di med imunforsvar om den blir kvalt?

 

Så fasit (hos han da); gi kun medisin om den blir bitt i ansikt/hals og det er fare for at luftveiene kan blokkeres av hevelser.

Link to comment
Share on other sites

Poenget er at adrenalin er det som er mest efektift, syns prenisilon blir en falsk trygghet, forøvrig så kan en alergisk reaksjon komme uansett hvor den blir bitt, men sjansen for det er mye større om de blir i ansikt hals regionen, jeg må ta forbehold i at jeg ikke kjenner farmadyematikken for dyr så veldig god, men en normal absjorsjon av tabbletter er ca 20 min på menesker og seriumkonsentrasjonen er full etter et par timer, da er jeg redd at det kan være forlite for sent.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...