Jump to content

Hulldiameter på lyddemper for 6,5?


Flatin

Recommended Posts

Hvor stort er hullet i lyddempere som brukes til 6,5? Jeg har en Hausken standard som jeg bruker på 6mm. Måler hullet til ca 7,2 mm. Vil den kunne brukes på 6,5x55? Hvor stor klaring bør det være? Jeg mener å ha lest et sted at Hausken bruker samme hull for 6,5 og alt under, men klarer ikke finne igjen noe info om det nå.

Link to comment
Share on other sites

Vanligvis lager en dempere med 0,8-1mm større hull enn kulediameter. Da er det normalt god klaring og en slipper ofte litt enklere unna med treffpunktsendringer osv ved å holde hullet bittelitt romslig.

 

Til tester er det tilfeller der det har blitt levert dempere fra kjente produsenter der hullet i testdemperen avviker vesentlig fra hullet i tilsvarende "normale" salgsvarer for å oppnå bedre testtall for demping. Kutter en hull diameteren med ca 0,5mm tjener en fort vekk minst 2 db. Er en grunn til at siste test i VT hadde med tall for hulldiameter i de testede demperne.

Link to comment
Share on other sites

Da ser det ut til at det vil funke med demperen jeg har da. Har en for 9,3x62 også, da er det ihvertfall plass nok. Jeg er dog ikke fornøyd med dempinga på så grovt kaliber. Vurderer derfor å gå tilbake til 6,5x55. Trenger egentlig ny pipe også. Skulle vært noen oppsøkende børsemakere som kommer på døra. Det kommer stadig vekk ungdommer som selger aviser. Jehovas Vitner deler ut bøker. Isbilen klinker og klanger og plager nabolaget med "Norge Rundt". Jeg er ikke interessert i noe av det! Hvorfor kommer det ingen på døra og tilbyr Lothar Walter-piper, Anschützavtrekk, Woodleighkuler og annet snask? Det er en rar, rar verden...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...