Jump to content

Diverse kulevalg til 6,5x55


fredrik

Recommended Posts

Hei

Er litt i startgropa på lading til 6,5x55 og har følgelig noen spørsmål hva gjelder kulevalg. Skjønner at kuler går forskjellig fra våpen til våpen, men noen erfaringer er det vel å høste av. Kom gjerne med anbefalinger ang. krutt, selv om dette er godt diskutert i en annen tråd allerede. Har kjøpt inn N160.

 

Rifla er en Howa 1500 i 6,5x55, løpet kappet til 50cm.

 

Langhold

Første og fremst, hvilken kule kant man anbefale til lanholdsskyting? Tenker da ut til (og primært på) 600 meter. Har kjøpt inn en eske Lapua Scenar 139gr (9g) som skal testes på tirsdag. Disse vil bli ladet med N160.

 

Småviltjakt

Jakter mye hare, og noe rype (selv om den har vært "fredet" et par år nå). Har skutt en del hare med .223, alt fra FMJ til v-max. Sistnevnte ble ingen umiddelbar suksess :shock:

 

Hvilken kule, og ikke minst vekt, er å anbefale her? Ser ladeboka anbefaler 100gr Lapua (Scenar?) eller 120gr Norma FMJ til småviltjakt, og en noe raskere kruttsort. Hva mener dere?

 

Rådyrjakt

Rådyrjakt vil bli aktuelt i år. Har sett litt på 10,1gr Norma Oryx, men blir det kanskje litt overkill? Kanskje lurt å gå litt ned i vekt og få litt mer fart..?

 

Målet er jo å finne, i allefall NOEN, ladninger som går sånn nogenlunde likt. Har tårn på kikkerten min, så å stille noen knepp opp eller ned er jo fort gjort da men..

 

Det skulle vel være det. :)

Link to comment
Share on other sites

Takk takk. Ja det er jo ikke en upris. Koster 375,- hos Hjemmelading.no ser jeg.

 

Men er man medlem i et skytterlag, så kan man vel kanskje få det til skytterlagspris og.. :)

 

Har tidligere lest mye bra om A-max, så denne skal testes! Men kan du si meg kort hva som egentlig er spesielt med denne? Ser den ikke helt lik ut som en V-max?

Link to comment
Share on other sites

Litt tykkere mantel, og ikke så eksplosiv som V-max. Men åpner lett og kraftig opp alikevel. Konstruert swom en matsh kule, med BC høyere en det meste.

En stor fordel at den nå er så billig at en kan trene ubegrenset med jaktkulene og bli god kjent med vinnavdrift på den kula en jakter med.

Kula kan kjøpes på skytterkontoret i bulkpakning med 2000 kuler, og gjennom lokale skytterlag.

Link to comment
Share on other sites

Da skjønner jeg. Dette er jo da en kule som vil fungere utmerket til kråke ol.? Glemte å nevne det i første post, men jeg jakter en del predatorer og. Men her blir 223'n med 55gr V-max flittig brukt :mrgreen:

 

Men ser for meg at 6,5'n vil bli brukt til dette formålet og.

Link to comment
Share on other sites

Accubond skal testes.. Har lest mye bra om den og!

 

Men nå har jeg frest avgårde 150 139 Scenar, og de går godt! Treffer den minste gongen hver gang på 500 meter på Blaker. Må få målt den opp så jeg vet hvor stor den faktisk er.. :P Kunne gjort det, hadde jeg bare HUSKET at jeg hadde mil-dot retikkel da jeg var der sist.. :oops:

 

Nå får jeg 500 a-max kuler til skytterlagspris (1,75 tror jeg det var) 140gr. Disse blir veldig spennende å teste! Det er jo og kuler som går for å gå godt i 6,5.

Link to comment
Share on other sites

Skal du bruke Oryx er tyngst mulig kule og lavere fart et must. 140 gr Oryx er for blaut i den hastigheten du får med 140 gr. Så da ville eg heller prøvd 156 gr. kulen.

Ellers av 140 gr. til jakt kan eg anbefale North Fork og A-frame. De holder meget godt sammen i 6,5 hastigheter. North Fork er iallefall ekstremt presis. Gikk like bra som MK i børsa mi.

Link to comment
Share on other sites

Snakker vi da til småvilt eller? Er det som er mest aktuelt for meg...

 

Hvordan vil en 140gr Scenar ladet til 780ms oppføre seg i en harepus på 100 meter? Ser litt for meg at treffer man en knokkel eller lignende, så blir det bare grøt?

Link to comment
Share on other sites

Finner ikke den hos hjemmelading i allefall.. Hvilken vekt er det vi snakker om da?

120 grains tipper jeg; samme som sitter i 6,5x55 Jaktmatch Fågel/Elektron (det finnes to typer Jaktmatch i 6,5x55, den andre er med 100grains HP)

Link to comment
Share on other sites

..Men hvorfor ikke bare bruke en moderat ladd 139gr scenar?

Det skal jeg ikke uttale meg om ettersom jeg aldrig har skutt noe med en slik. Men med en FMJ slipper du i hvert fall å lure på dette. Ellers er vel en bra, bonded (eller homogen) jaktkule noenlunne brukbar; så dersom du uansett får til en bra ladning med f.eks. Accubond burde denne vel duge?

 

Du kan jo også teste Amax ettersom du likevel får de. Husker ikke om det var roe eller noen andre; men det var vel noen som hadde greie resultater på rådyr med denne - da burde den vel være grei (om ikke optimal) på hare også?

Link to comment
Share on other sites

Finner ikke den hos hjemmelading i allefall.. Hvilken vekt er det vi snakker om da?

Denne? : http://www.hjemmelading.no/produkter/11 ... 1213104089" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Edit: Lapua har jo også FMJ i både 6,5gram og 9,3gram (Hjemmelading har begge, billigere enn Norma er de også). 9,3gram burde jo ha hyggelig bc (ninjaedit: sjekket akkurat: BC 0.636) og kunne skytes i fornuftig hastighet mtp at du antagelig skal spise pus etterpå :winke1:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...