Jump to content

Levetid A-tec Maxim??


Tikka 338

Recommended Posts

Dersom du ønsker å forlenge levetiden på demperen din så ville jeg ikke skutt lange serier med demper og jeg ville demontert og rengjort den etter bruk.

Bruk gjerne ett grafittfett på gjengene.

Gasser dannes uavhengig av demperen :winke1:

Link to comment
Share on other sites

For å øke levetiden på demperen så bruk de raskeste kruttene du kan bruke i det kaliber du bruker. Da brenner kruttet opp i løpet istedet for demperen. Ikke skyt demperen for varm og ikke la den være varm(varmere enn du kan holde i den uten å svi blemmer på fingrene) over lang tid. Hvis du har ett "normal" kaliber eks 6,5x55,308win,30.06,8x57 og 9,3x62 for å nevne noen så kan du fint skyte 10skudd før du bør la den hvile litt. I magnumkaliber eks. 7mm rem mag, 300 win mag og din 338win mag så ville jeg tatt ei lita pause etter 5-6skudd. Dette vil gi demperen lengere levetid enn om du skyter den veldig varm og brukker mye saktebrennende krutt.

 

Hva slags diameter har hullet i din demper? Om du bruker demper med litt for stort hul er også det med på å øke levetiden litt. Els 7mm demper til 6,5 eller 8mm demper til kal 30. osv...

 

Selv har jeg skutt ca 1000skudd med min maxim så langt, og den viser ikke slitasje tegn enda. Kal 30 demper som brukes på 6,5x55 og 243win.

Link to comment
Share on other sites

er kaliber 338 demper, så er vel minimalt med klaring. men kappa ikke pipa så det meste har vel brent opp før det er i demperen.

børsa har blitt som en 30.06 i rekylen, så en greier å få til gode samlinger med den nå i forhold til før, er forøvrig en t3 lite, så den er litt i letteste laget for dette kalibret :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...