Jump to content

Budsjett langholds-rifle


Recommended Posts

Endelig skulle jeg få muligheten til å sette igang med et langholdsprosjekt, et rimelig sådan.

 

En lite brukt Howa 1500 i kal. 6,5x55 er kjøpt inn. Denne har pr. i dag Hogue-stokk, og jeg fikk med en Boyds thumbhole-stokk. Da i denne gyselige fargevarianten, grønn/blå/grå/brun.. :roll: Spiller liten rolle da den skal duracoates uansett :)

 

Løpet er kappet på 50cm og ferdig gjenget for demper/rekylbrems (14x1,5). Etter en lengre diskusjon, både her på forumet og i mitt eget hodet, har jeg kjøpt inn gjengebeskytter. Så vil det evt. bli kjøpt inn lyddemper etterhvert.

 

Følgende ligger klart i skapet og skal monteres:

Harris tofot

Bushnell Elite 6500 4-30x50 mil-dot tactical

Warne 20MOA skinne

30mm Leupold QRW ringer

 

Skal bestilles inn etterhvert:

Muligens Timney avtrekk

Podclaws ("klør" til tofoten)

Recoil-pad til stokken - mest for å forlenge den litt

 

Første del av prosjektet er å gjøre den forferdelig stygge stokken klar, så here we go:

 

Her er stokken ferdig "demontert" og rubbet ned med 180 sandpapir:

0df32d87.jpg

 

Kydex er ferdig formet og rubbet ned:

f94b5574.jpg

(Må nevne at hullene hvor boltene skal stå, vil bli utbedret i morgen. Hadde ikke en fil for hånden i dag)

Det er og kjøpt inn to stk rattmuttere (i mangel på bedre ord) fra t-nuts.com.

 

Planen er å skru inn to av disse der hvor det er boret hull:

http://www.biltema.no/no/Bygg/Skrue-bol ... ombiskrue/" target="_blank" target="_blank

Resten forklarer seg vel selv.

 

I morgen vil stokken bli lakkert med Durafil, rubbet ned med finere pussepapir, så lakkert med Duracoat. Hvilken farge er ikke helt bestemt enda. Har en god del å velge mellom her etter mitt forrige prosjekt. Men det ser ut til at ting blir ensfarget denne gangen. I allefall foreløpig.

Link to comment
Share on other sites

Venta på at makern av den skulle komme å kommentere.. Neida, er nok du :P MEGET bra utformet! Kun hullene som trenger litt finish ;)

 

Takk for d :) Godt den kommer til nytte :) ja, hullene trenger noe finish ja, tenkte jeg skulle ta det når jeg monterte den, men, jeg kom aldri så langt :) gleder meg til å se bilder av rifla når den blir ferdig :)

Link to comment
Share on other sites

Vel, jeg kan love deg at stokken ser noen hakk kulere ut nå ;)

 

Det jeg har gjort med den i dag er å sette inn 2 stk. bolter til kolbeforhøyeren. Pusset ned hele stokken, avfettet den og grunnet den med Durafill. Pusset så ned Durafillen litt, for å få en enda smoodere overflate. Har så lakkert 3 lag med sort matt duracoat.

 

Det jeg ikke klarer å bestemme meg for nå, er om jeg skal prøve å gjøre noe kamuflasje-greier på frihånd, eller om jeg bare skal la den forbli helt sort... Kan og la den være sort inntil videre, så når jeg får lyst å lakkere hele rifla, løp og alt, så lager jeg kammo.. Får se... :)

 

Her er bilder av det som er gjort så langt i dag:

a36e18da.jpg

 

ba2e0389.jpg

 

81ae3849.jpg

 

(Skal få tatt bilder med speilrefleksen.. De dårlige bildene er tatt med iPhone.. :roll: )

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått testet noen ladninger på Blaker i går. Gikk tålig bra, men slet med mye soting av hylsene.. Ladet opp en batch med 80 skudd i økende kruttmengde. Startet litt over min. ladning, og de første 40 or so sotet noe jævlig. Da mener jeg ikke bare litt sot rundt halsen/skuldra, men HELT ned. Vi diskuterte dette noe på banen. Bruker collet-dia fra LEE, så manglende kulehold er jo en teori. Men denne ble egentlig avvist av en av de mer erfarne. Kulene sitter såpass godt at det er umulig å presse dem inn med normal håndmakt.

 

Vi konkluderte med at ladningene var både for svak, og muligens ladet med for tregt krutt. Dette gjorde igjen at hylsene ikke ekspanderte hurtig nok, og sot rakk å komme bak på hylsekroppen før den tetta igjen kammeret. Så skal forsøke med litt kvassere ladninger og hjelper ikke det, så blir det å forsøke hurtigere krutt.

 

Her er altså et bilde av en av hylsene. Ikke alle så like ille ut:

6beaf5da.jpg

 

Det er altså snakk om:

139gr Lapua Scenar, i engangsskutte Norma-hylser, CCI 200 LR hetter med siste ladning på 44gr N160.

 

Det ble og nevnt at N160 er såpass forskjellig fra lot til lot at noen amerikanske ladetabeller opererer med N160 fast, og N160 slow. :roll:

 

Hadde med kronografen på banen i går, og fikk ganske så variable hastighetsmålinger (kan dette settes i sammnenheng med sotinga):

Skudd nr. | Hastighet m/s

1 - 737,1

2 - 753,1

3 - 739,9

4 - 729,4

5 - 736,0

 

Jeg har vært PINLIG nøyaktig med ladingen av disse! Kruttmålet har gått rett ned på den elektroniske vekta, hvor det har blitt brukt kruttdrypper til det har vært korrekt på 0,1gr.

 

Jeg ønsker å presse denne 139gr kula opp til 800m/s, og regner med ting stabiliserer seg da...

 

Stokken

Stokken er egentlig klar for montering nå. Har ikke helt bestemt meg om jeg skal la den forbli sort, eller om det skal lakkeres i noe kammo-mønster. Mulig jeg avventer videre lakkering til alt er montert sammen, så får jeg se hvordan det blir :) Har bestilt noe mer farge fra Durano.no, så ikke utenkelig at hele rifla blir litt mer fargerik. :)

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg vært å testa Lapua sin max-ladning i dag, Lapua Scenar 139gr, ladet med 45gr N160, i Norma hylser og med CCI 200 hetter. Gikk brillefint, bortsett fra at den trakk en del til venstre, sett i forhold til de svakere ladningene.

 

Fikk dessverre ikke kronografert noe i dag, da jeg var på "vanlig" skytebane, men det vil bli gjort asap.

 

Forholdene var ALT annet enn optimale i dag. Ekstremt med tåke, så skytingen måtte stoppes i lengre perioder. Litt kjedelig.. Her er hvordan det så ut på det verste:

 

02656b93.jpg

 

En annen observasjon jeg gjorde i dag var at sotinga stoppa HELT ved maksladning. Er dette logisk? Jeg har trodd at kruttet mitt var for tregt, og dermed klarte ikke hylsekroppen å ekspandere hurtignok, og dette skulle man jo tro var statisk? At det ikke har noe med kruttmengde å gjøre? Men som det meste med hjemmelading, så har jeg skjønt at det er ikke noe vits å henge seg opp i slikt.. Ikke alt man skal forstå.. :oops:

Link to comment
Share on other sites

Noen krutt kule kombinasjoner soter nesten uansett - spesielt om du har hylser som er ladd noen ganger. Hatt det samme på vinterstid med N-11 i alle kombinasjoner.

 

Du kan prøve å øke kuleholdet i halsen litt med en trangere bøssing om du har ett skikkelig die sett. Evnt sette kulene litt dypere i hylsa. At kort friflukt = bedre presisjon er langt fra alltid korrekt.

Link to comment
Share on other sites

Takk for tipset!

 

Har jo denne collet-dia fra LEE. Men som nevnt lengre opp her, så har jeg pusset ned mandrellen nok til at jeg ikke har sjangs å presse inn kulene med håndmakt. Men litt økt kulehold vil jo ikke skade noen uansett.. Så kan jo bare slipe den litt mer ned..

 

Har COL på 80,3mm Har ikke regna ut eksakt hvor dypt kula står, men dette skal jeg se på. :)

Link to comment
Share on other sites

Skal forsøke det.. Kanskje før jeg sliper mandrellen ytterligere? Kjekkt å ikke ha så mange variabler ute å gå..

 

Nå har jeg ikke tallene foran meg nå, men er temmelig sikker på at jeg har ganske nøyaktig 2mm friflukt.. Ladetabellen til Lapua/vit anbefaler COL på 80mm. Kan prøve å sette den til rett under 80mm og se om det blir noen forandring. Altså 0,5mm tilbake.

 

Er det noen som kan utdype hvorfor det skal ha noe å si? Rett og slett bedre kulehold..?

Link to comment
Share on other sites

Da ble stokken montert i kveld :) Og såleisen ble resultatet:

 

10jun2011_0287.jpg

 

10jun2011_0285.jpg

 

10jun2011_0286.jpg

 

Eneste utbedringen som må gjøres, som jeg kan se, er å frese ut sporene i kolbeforhøyeren, slik at den kommer 5mm høyere, slik at enden på sluttstykket uten motstand kan passere under. Kjente og at den kunne vært litt høyere i forhold til plasseringen av hodet mitt.

 

Ellers, utrolig fornøyd :)

Link to comment
Share on other sites

Run and hide! :evil:

 

Nei altså, jeg syns personlig at en slik rifle som dette, HELT sort osv.. Ser utrolig mye penere ut med en demper.. Men jeg blir å bruke denne rifla mye på jakt, og da er det utrolig greit å slippe hørselvernet! Var som jeg re-oppdaga jakta da jeg fikk lyddemper på 223'n min.

 

Anyhow: jeg har jo 6,5x55.. Er det noe i veien for å sette på en 30-cal demper? Har en demper jeg kan få billig som har stått på en 308win.. Er en A-tec TMM4. Det går vel for å være en veldig bra demper, slik jeg har skjønt det.. Har Maxim fra før, og er fornøyd med den.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...