Jump to content

Regler for hagle ved offentlig transport


Javelin

Recommended Posts

Hei!

 

Skal en tur ned til Nannestad nå til helga, og jeg har veldig lyst til å ta med meg hagla mi.

 

Jeg skal kjøre dit i buss, men har jeg da lov til å ta med hagla? isåfall, hvordan skal den oppbevares? Skjønner at en vital del må fjernes, men noe mer?

Link to comment
Share on other sites

§ 84. Transport av skytevåpen

 

Under transport skal skytevåpen være tomt for ammunisjon, og skytevåpen og ammunisjon skal være under tilsyn. Våpenet skal under transport være nedpakket i futteral, bag, veske, sekk eller lignende. Det er på offentlig sted ikke tillatt å transportere våpen i hylster eller lignende som bæres på kroppen. Transporteres våpenet som reisegods, skal en vital del fjernes eller våpenet sikres på annen måte slik at det ikke kan brukes. Medtas våpenet i motorvogn, skal det være anbrakt slik at det ikke er lett tilgjengelig. Våpenet kan da oppbevares udelt, dersom det er under forsvarlig tilsyn. Forlates motorvognen uten forsvarlig tilsyn, skal en vital del tas ut og medbringes. Våpenets hoveddel og ammunisjon kan etterlates innlåst dersom det skjules på en forsvarlig måte.

 

mvh Marine Magnum

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Hallois! Nok en "Help me, I'm a newbie"-post fra Lobsterman, men det vel dét man har erfarne forumfolk til? ;)

 

Nå har jeg søkt bittelitt på forumet, og dermed fått lest gjennom §84 en del ganger, men er fremdeles en usikker mann.

 

Kan jeg bære pumpehagla mi slik, i dette futteralet med hengelås, på buss og båt? Avtrekkermekanismen er fjernet, og transporteres sammen med ammunisjon i annen bag.

 

th_IMG_0447.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ja det kan du. Våpenet kan være montert også. Er bare når du forlater våpenet i bil at vital del skal fjernes og medtas. Din hagle er pakket og klar for flyreise slik du har det nå. Men normalen er at man fjerner vital del til man er på plass og klar til å herje i skogen.

 

Edit: Rettet på en liten skriblefeil.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...