Jump to content

Erfaringer med Downmat liggeunderlag?


tunderbrd

Recommended Posts

De er ganske tunge, 9er utgaven som er nogenlunde normal i størrelsen veier sånn ca 1,2 kilo og 7ern som er kort og smalt ligger vel på runt 800 gram. Har ikke brukt det selv, men vet at det er relativt populært i enkelte kretser...

 

Equipnor i Bergen har de til en nogenlunde fornuftig penge.

Link to comment
Share on other sites

Det spørs jo hva det skal brukes til.

Når jeg drar med kano og lavvo tar jeg med det største og tjukkeste underlaget til sengetøylageret, det veier sikkert 2kg, men du ligger som en konge, og prisen er under kr 400, det er langt nok, bredt nok og tykt nok.

På foturer bruker jeg Artiac skin mate, det er lett og tar liten plass, men du kjenner om du ligger på en stein eller kongle.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke noe erfaring med downmat, men hvis du sier hva du er på jakt etter (utover erfaringer med downmat ), så er det lettere å komme med konkrete anbefalinger av mulige alternativer som kan dekke ditt behov.

Har ikke bedt om anbefalinger om andre produkter, beklager om jeg var en smule uklar i 1. innlegg...

Er på jakt etter de erfaringene eiere av dette måtte ha gjort seg! :roll:

Teskje-versjonen:

Er Downmat så isolerende som reklamen vil ha det til?

Er Downmat så gode å ligge på som det sies?

Er Downmat så tung at du aldri gidder dra den med på tur?

Er Downmat så overlegen alle andre liggeunderlag?

 

Skjønner jo at madrassen fra senga, feltseng, døde reinsdyr og mye annet kan være bra,

men jeg tenker kontra andre underlag ikke alt mulig annet...

 

Øvrige erfaringer og oppdagelser dere måtte ha gjort er også velkomne!

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Jeg har gått til innkjøp av en downmat 9 for et par-tre uker siden. Har derfor ikke fått prøvd under vinterforhold....

 

Når det gjelder komfort er dette en luftmadrass med fjær, hverken mer eller mindre. Mitt underlag er 9 cm tykt sammenlignet med 2-3 cm på ulike utgaver av termarest. Jeg ligger derfor svært godt og mykt. Å få lufta inn i underlaget er en trenings sak.

 

Pakkevolum/vekt... volumet er lite (mindre enn standard termarest men større enn mikro utgavene og vekten ikke værre enn andre liggeunderlag).

 

Som sagt er underlaget en dyr luftmadrass og jeg er derfor litt skeptisk til effekten uten luft.... dvs går det hull på dette underlaget på vinter tur har jeg en følelse av at turen blir slitsom og kald. Men til prisen bør dette underlaget tåle røff behandling.

 

mvh

tore

Link to comment
Share on other sites

Har et par kompiser som har denne i 7cm tykkelse tror jeg det er. Vil tro vi har ca 20 utedøgn sammen siden de tok dem i bruk. Kompisenes erfaring med sine så langt er meget gode. De tåler røff bruk, isolerer meget godt. Langt bedre liggekomfort enn min. Minuset er at hvis du blåser madrtassen opp med munnen får å få den hard nok blir det fuktighet inni den og duna blir etterhvert liggende som en klump i enden. Selv sverger jeg til tradisjonelle "bamse" fra ajungilak. Altså 2-2,5 cm tradisjonell type. Større volum men har aldri sett på det som noe problem å henge den på utsida av sekken. Den tåler alt, og isolerer godt mot bakken. Og når vi sitter rundt bålet er det alltid på mitt underlag :?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...