Jump to content

Marlin 925R


multijohan

Recommended Posts

Hei. Jeg har tenkt å kjøpe meg salongrifle, og fant en pakke med Merlin 925R. Er det noen som har erfaringer med denne salongriflen? Er den treffsikker, og persisjonsrik? Er dette en salongrifle en nybegynner bør satse på? Hvor lang avstand kan jeg skyte ifra, uten at jeg trenger å sikte over målet og likevell treffe?

Link to comment
Share on other sites

Salongrifler er vel først og fremst kortholdsvåpen. Til jakt kan du strekke holdet til ca 75 meter med trening (og god avstandsbedømmelse) men ikke noe særlig mer. Modellen du nevner har jeg ingen erfaring med, men .22lr har jeg skutt uoversiktelig mye med.. Jeg skyter inn min salong på 50 meter, da går den såpass lite over på 40 at det ikke har noe å si jaktmessig.

Etter ca 65 meter må jeg begnne å forlegge treffpunkt for å holde vitalt område (fuglejakt)

Du kan utmerket godt treffe på mye lenger hold med salong,men det er blinkskyting. Har ikke noe med jakt å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Marlin begynte å produsere løp med et høyere antall bommer i løpet for noen år siden. dette gjør at kula lar seg skyte mer presist enn mange andre salonger. Med CCI Standard Velocity går den glatt hull i hull på 50-75 meter. gjør det samme med CCI Stinger på 75-100.

Jeg har skutt endel med denne rifla nå og kan ikke tenke meg en annen m.t.p. presisjon og kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

Litt off topic men, jeg fant ikke en annen tråd om dette .... :roll:

 

Jeg lurer på.... Skal man bruke samme ammo når man både trener og jakter (22lr) ?

Fordi i de butikkene jeg har sett på ammo (Nettet) Står det " En topp konkurransepatron beregnet for bl.a. skiskyting" Osv. Betyr dette at de ikke skal brukes til jakt? Og hvor får du da evt. tak i jaktammo til salong?

Link to comment
Share on other sites

til jakt må du ha ekspanderende ammunisjon. I hastighetene til .22lr betyr det hullspisskule.

Mye treningsammo har rundneset kule, som altså ikke er tillatt til jakt.

 

Det er riktignok mulig å lage hullspiss selv, men det er for speiselt intresserte, og krever eget verktøy.

 

Kan ikke huske å ha sett eller vært i en våpenbutikk som ikke hadde jaktammo i .22lr, så dette får du nesten tak i på Nille.

Link to comment
Share on other sites

Det er .22 magnum, eller 22 WMR (Winchester magnum rimfire) som den også heter. Samme kaliber som salong, men patronen er ca dobbelt så lang som lr-patroner, og mye kraftigere. Har en slik rifle selv.

 

Slenger ut et spørsmål i samme slengen:

Er det forskjell på presisjonen på hullspissammunisjon og helmantel. Jeg var på skytebanen her om dagen, og merket tydelig større spredning på hullspiss enn på helmantel. Noen som har erfart det samme?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har eid en Marlin 925 selv, og den elsket CCI Mini-Mag.. både den med 40gr helmantlet kule, og den med hulspiss som har 36gr kule. 40gr kula har en munningshastighet på ca. 1255fps (383m/sek.), og 36gr kula har en munningshastighet på ca. 1280fps (390m/sek).

Fin samling på 75yds (ca.70m)

Med lyd-demper'n på så var det Eley Club, og Eley Subsonic Extra Plus med hulspiss som hadde best samling på 75yds.

Det falt mange kaniner her i Storbritannia med den rifla gitt.. :smile:

 

Prøvde også en eske med 30gr Aguila Super Max gjennom den rifla for morro skyld..(Ikke helt bra for kammer og løp..menmen..)

Den kula hadde en munningshastighet på ca. 1750fps (ca.533m/sek) og rifla hadde en fin samling på 125yds (ca.115m)

 

Solgte den salongen i fjor, og kjøpte en pent brukt Marlin 7000 med 4-16X50 kikkertsikte, red-dot laser, og SAK lyd-demper istedet..

Det var et pakketilbud på £200 (ca. kr1850,-) for det hele etter et dødsbo, så jeg måtte bare slå til.. :) ELSKER DEN RIFLA!! :)

Link to comment
Share on other sites

Låner litt av tråden. Har samme børse og lurer på hvor man får tak i ekstra magasin? Er over middels dritt lei av å drive å lade det magasinet hele tiden :lol:

 

Sjønne deg :winke1: Jeg fikk kjøpt eit magasin på mitt lokale Jakt og Fiske butikk for ca.250 kr. men tror det går an å få kjøpt på XXL :)

Link to comment
Share on other sites

Det er .22 magnum, eller 22 WMR (Winchester magnum rimfire) som den også heter. Samme kaliber som salong, men patronen er ca dobbelt så lang som lr-patroner, og mye kraftigere. Har en slik rifle selv.

 

Slenger ut et spørsmål i samme slengen:

Er det forskjell på presisjonen på hullspissammunisjon og helmantel. Jeg var på skytebanen her om dagen, og merket tydelig større spredning på hullspiss enn på helmantel. Noen som har erfart det samme?

merker ingen forskjell i min 22wmr om jeg bruker helmantel hp eller gamepoint fra cci. børser er forskjellige ang hvilken ammo den liker best. har du funnet ei god kule så er det jo greit å holde seg til den kula...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...