Jump to content

GPS "fella" med hund på hjortejakt?


YnStee

Recommended Posts

Tenkte prøve dachstispa på hjorten i høst, første sesongen hennes blir dette. Terrenget vi jakter i er så greit anlagt, at i begge ender av det, så må hjorten over et stort myrområde, og dermed veldig oversiktelig, lett å se både hjorten og evt. bikkja.

 

Jeg har jo lest at selv om man har astro på bikkja, ikke skal bli fristet til å kjøre å hente bikkja viss ho drar ut, da bikkja finner ut at ho ikke "trenger" å komme tilbake der ho kom fra.

 

Så til spørsmålet; postene våre er naturlig nok i hver ende på feltet og om bikkja kommer med hjort, men denne ikke kan skytes pga. feil type dyr, og slippes derfor forbi, er det da greit at han som sitter på posten der, stiller seg opp og stopper bikkja og kobler ho? med tanke på det jeg skreiv over her, angående det å komme tilbake til eier eller ikke?

 

Bør han bare slippe bikkja forbi liksom, til ho legger av selv?

 

innspill på dette settes stor pris på, da det er min første sesong med hund på hjorten!

 

Mvh Ynstee

Link to comment
Share on other sites

Synes ikke det blir feil å kunne kalle inn hunden uansett. Det må jo bare være en fordel. Så vidt jeg vet gir det ekstra poeng på drevprøve å kunne kalle inn hunden.

Ikke noe er mer frustrerende enn å sitte å vente på en hund som har jaget over i neste dalføre....

Du kan jo for eks prøveå lære hunden å komme når det blåses i ei tomhylse. Det er noe alle postene kan informeres om og lære, og som alle har i lomma sammen med et kobbel.

Link to comment
Share on other sites

Enig med sako jeg, det er fin innkallingstrening, og bikkja vil kanskje lære at i dette terrenget så legger man av der, i enden av det. Det er herlig å ha ei bikkje som lar seg kalle inn fra drev. Høres ut som et godt emne for en drevprøve, dersom resten er like bra. :wink: Innkalling fra los, eller fra tap og fot utenfor synsvidde, skal normalt gi toppkarakter 6 på lydighet, ett av 10 momenter som bedømmes på drevprøve.

 

Det er tross alt jakt du driver med der og da, og da gjør man det som passer best jaktmessig. Er det greit å få inn bikkja for så å kunne slippe på nytt, så er jo det kjekt.

Link to comment
Share on other sites

Må understreke att bikkja har ikke jaget noe enda, er 9 mnd nå, så blir trene søk i viltfattig område til søket blir bra nok, samt at jeg skal få ho godkjent på blod også før jeg slipper ho for å jage...:)

 

Så om det er mulig å få ho inn fra losen med fløyta, DET gjennstår å se...men har hvertfall lett for å få stoppa ho ved postene i terrenget der :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...