Jump to content

Ruger Gunsite Scout Rifle


Argus

Recommended Posts

Foreløpig er problemet at rifla, med flammedemper ikke kan eksporteres - og derfor finnes det svært få Ruger Scout rifler uten for USA. Men det ser ut til at de vil produsere en eksport varaint, og da håper i allefall undertegnede på muigheten til å få lagt sine klamme labber på en slik. 8)

Link to comment
Share on other sites

(...)Ellers finnes jo Steyr Scout og det er ikke lett å lage noe bedre.

 

Paal

 

Vel, det kjem nok an på kven du spør. Den har i alle fall eit skjefte som ikkje nødvendigvis passar alle, for min del er det ubrukeleg. Eg anbefalar i alle fall å prøve rifla før du ev. vurderar Steyr Scout, sjølv om det ikkje er temaet her.

Link to comment
Share on other sites

Eg anbefalar i alle fall å prøve rifla før du ev. vurderar Steyr Scout, sjølv om det ikkje er temaet her.

Den anbefalingen gjelder for alle rifler, ingen er tjent med en rifle de ikke føler seg komfortabel med. Jeg stortrives forøvrig med min Steyr Scout og var også strålende fornøyd med Ruger M77-en jeg hadde frem til jeg bevilget meg en Blaser.

Link to comment
Share on other sites

Takker:) Har lurt litt på hvorfor den ikke har dukket opp på disse trakter ennå nemlig, og dette forklarer jo endel.. Det er her min første rifle det er snakk om, og er da scout riflene noe bra allround/storvilt "skåt-arm"?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan svare ut fra mine erfaringer. Steyr Scout er for meg nært opptil perfekt. Den er kort (980mm) og hendig, svært godt balansert, relativt lett (3kg), har et nydelig avtrekk og topp presisjon, og den er full av praktiske løsninger. Kan da nevne nedfellbare justerbare sikter (jaktdiopter og undercut stolpekorn), lang montasjeskinne som tillater kikkerter med både kort og lang øyeavstand, samt fri plassering av rødpunktsikte, ekstra magasin bak i skjeftet, integrert tofot og UIT-skinne. De godkjente storviltkalibrene den leveres i er 7mm-08 og .308Win. Min er i .223 og brukes til småvilt, rådyr og jaktfelt.

Ruger sin Scout-rifle er noe tyngre, og den mangler noen av finessene. Men den er også rundt halve prisen...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Bumper litt her.

 

Er det noen som har nye opplysninger om Ruger Scout uten flammedemper? Altså eksportmodellen.

Kan jeg snart begynne å finne på gode forklaringer ovenfor ØKH om hvorfor jeg trenger en?

(Tips i forbindelse med sistnevnte problemstilling mottas med takk, men det finnes kanskje en egen tråd for slik?)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...