Jump to content

Skinne bredde lik/ulik?


Waldez

Recommended Posts

Ja og nei,

 

Før var det en 70° Utvendig svalehaleskinne, som var standard og alle bruket. Skinne er bare vanlig på Tyske og Østerriske merker. Nå er det bare Kahles, Kaps og Nickel som leverer slike. Dette var en standard hvor bredden er lik for alle sammen.

 

Tidligere var det vanlig å ha en skinne under mellomrøret, og en annen under objektivet. Nå lages de med bare skinne under mellomrøret og ikke under objektivet, hvis objektivrøret er større enn mellomrøret. Så nå må hakemontasjer ha ring rundt objektivet.

 

Zeiss patenterte sin skinne med invendig 45° spor for over 20 år siden. Så patentet er gått ut, slik at flere begynner å bruke denne som en standard. Nå leverer Docter og Leica i tillegg til Zeiss slike.

 

Swarovski og Schmidt & Bender, gikk over fra den gamle standarden mens Zeiss sitt patent var aktivt, så de lagde hver sin modell, SR (Swarovski rail) og S&B sin convex. Så vidt jeg vet brukes disse ikke av andre enn dem selv.

Link to comment
Share on other sites

Hva er det du har planer om å gjøre? Sette et nytt sikte på et gavær med baser for hakemontasje?

 

Jeg tror ikke det er så enkelt som du tror. Sansynlighvis må begge montajsene byttes, da fremre ring er nesten ferdig, og at bakre montasje blir laget fra et emne, for at høyden skal bli riktig.

Link to comment
Share on other sites

Planer? Det sitter en Hensholdt 1,5-6 x 42 på børsa med skinne under mellomrør og objektivet. Dette har retikkel Tysk nr 1 og er medforstørrende vilket medfører at på 3-6 x blir dette veldig tykt om det skal jaktes på noe mindre enn rådyr med børsa.

Kikkerten i seg selv er faktisk veldig klar og fin den,men skulle ikke hatt medforstørrende retikkel.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke liker retikkelet, kan du sende det til Zeiss, og få det byttet. F.eks til retikkel nr 4. men du kan ikke få bygget det om til ikke-medforstørrende. Sender du det til fabrikken for en slik jobb, får du også en full service på siktet, slik at du kan ha glede av det i mange år til.

 

Jeg er enig i at retikkel nr 1, kanskje ikke er det ideelle, men jeg opplever at manges opplevelse av at medforstørrende retikler dekker for mye av blinken, sitter mer i folks hode, enn å være et reelt problem. Jeg vet ikke hvor mye et retikkel 4, tilhørende den årgangen sikte du har, dekker. Men dagens medforstørrende retikkel nr 4, dekker de tynne trådene i midten; 1,5cm på 100m (på alle forstørrelser). Jeg tror ikke at den feilplasseringen av siktebilde disse trådene utgjør er mer enn en tredjedel av den bredden, 0,5cm. Så da pleier jeg å spørre hvor god man er til å skyte, og hvor godt rifla samler?

 

Om viltet er så lite at redikkelet dekker det på hundre meter, er kanskje holdet litt langt. :wink:

 

Om du ønsker å sette på nytt sikte, er det svært gunstig at du har nettop det sikte du har. Ofte satt det svært korte sikter i hakemontasjer før, og siden det nye sikte, må være ca like langt som det gamle, om ikke øyeavstanden er lengre. Da er det ganske vanskelig å finne korte nok sikter. Men det du har er vel rundt 300mm langt, så da er det mange å velge i. Å finne ett som passer i de montasjene du har, vil jeg nesten påstå er umulig. Heller ikke er det sansynlig at du kan gjenbruke den bakre delen. Jeg har betalt 4500,- for å få tilpasset nye sett med ringer til eksisterende baser, og anbefaler at det er det du gjør. Da har du jo det gamle inntakt, så du kan ha det i reserve.

 

Hvilken forstørrelse/størrelse ville du sett på som det optimale til din jakt?

Link to comment
Share on other sites

Det sikte som sitter der er 305mm langt så avstanden blir vel ikke et problem. Ettersom jeg har tenkt å bruke børsa på småvilt så bør vel forstørrelse ligge en plass rundt 2,5-10X tenker på hønsefugel på topp. På rådyr er det sikte som sitter der allerede helt greit. Har forøverig ikke skutt med den ennå,men blir vel til at jeg tar en tur på lørdag (ettersom jeg hater rekyl gruer jeg meg drillingen veier 3,25 kg med kikkert og kaliberet er 7x65R og bakelitt mot skuldra)

Link to comment
Share on other sites

Det er som regel sånn at det en helst skulle hatt er vanskelg å oppdrive. For først skyte litt på lørdag,er jo ikke sikkert der er så umulig å bruke det som sitter der heller,selv om det hadde passet perfekt til elgjakt og bjørn.

Link to comment
Share on other sites

Zeiss patenterte sin skinne med invendig 45° spor for over 20 år siden. Så patentet er gått ut, slik at flere begynner å bruke denne som en standard. Nå leverer Docter og Leica i tillegg til Zeiss slike.
Jeg glemte at også Meopta leverer med slik skinne, så det er dette som peker seg ut som den nye standarden.
Link to comment
Share on other sites

Har skutt nå. Børsa samler greit 4-5cm på 100m kan vel ikke forvente mer av en rekylredd skytter som i unganspunktet ikke er rifleskytter. Kikkerten fungere bedre enn jeg fryktet så den blir nok sittende en stund ennå,om det ikke skulle dukke opp noe av det som er nevnt over til akseptabel pris da.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...