Jump to content

kongsberg 393 rekylklakk


toregil

Recommended Posts

kjøpte for en stund tilbake en brukt 30-06 393 links børse, synes den er glimrende å skyte med, dette er min første børse, og nysgjerrig som jeg er måtte jeg plukke den ifra hverandre, ta ut noen barnåler og se hvordan ting funket.

 

det jeg stusset på var rekylklakken, den sitter i en gjennomgående skrue og en bitteliten treskrue som for sikkerhetsskyld har gjenger med små "sagtenner"? vet ikke om dette er originalt, men det virker da slik. hver gang den blir skrudd ut vil den samtidig ødelegge treverket litt og litt.

 

Uansett, jeg skrudde ting sammen og ting virket bra en stund, men til slutt begynte det å fly fliser av børsa, min detektivhjerne forsto da at "her er noe galt!"

Det som hadde skjedd var at rekylklakken hadde løsnet, muligens hadde jeg satt den sammen feil, muligens var den slik fra før. rekylklakken var bøyd og rekylen hadde gått i det tynne treverket bak hevarmen på sluttstykket.

 

Rekylklakken var da mistenkelig svak? en liten omgang i skrustikke, så var den like hel og fin igjen.

nå har jeg ikke noe bilde her og nå, men den var satt inn med noe gulaktig behandling og virket litt som støpejern bare svakere, kan noen si om dette er originalklakken?

 

Med litt hjelp fra svigerfar, noen små spor i klakken og treverket rundt, en tube med epoxy og litt limehjelp fra en møbelsnekker kamerat så ordnet ting seg, men lurte på om noen andre har lignende erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

ja er ubeddet, men den har går såpass bra at jeg ikke har sett noen grunn til å bedde den(annet enn at rekylklakken nå forsåvidt kan kalles beddet).

 

hørtes ikke så dumt ut med en rekylbolt nei, hvis det jeg har gjort ikke holder så kanskje.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...