Jump to content

Hjelp til Tikka


jc.gulbrandsen

Recommended Posts

Jeg har ei rifle stående etter fatter'n, som jeg ikke bruker. Vurderer å selge denne, men bli litt usikker på modellen her.... Jeg var hellig overbevist om at det var en T3 Hunter jeg hadde overtatt, men det står Tikka M590 på den... Som dere skjønner har jeg ikke akkurat sett så nøye på den :oops: . Er nok mer en hagleskytter :D

 

Kaliberet er 243 Win, den er jeg sikker på. Og kikkerten er en Zeiss DIAVARI V 1,5-6 X 42. Rifla er svært lite skutt med, men har noen småmerker etter de få jaktturene fatter'n hadde den med seg på.

 

Hva kan man forlange for noe slikt? Jeg hadde en viss anelse om verdi hvis det var en T3, men vet ikke helt forskjellen på T3 og M590 - hvis det er noen?

Slenger inn et par bilder her:

 

DSCN0553.jpg

DSCN0552.jpg

 

PS! Beklager om det finnes en tråd jeg kunne ha hengt meg på her. Gikk litt kjapt....

Link to comment
Share on other sites

Den rifla er ikke vært noen ting jc.gullbrandsen og egentlig tror jeg du må sende den rett til kostbar destruksjon. Men jeg kan være såpass snill å hjelpe deg med å blitt kvitt den gratis. Hvis du betaler bensinpenger selvfølgelig.

Litt må man jo gjøre for kammerånden. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

kaliber passer til rådyr å rev det er også lovlig til småvilt! hadde jeg vært i dine sko hadde jeg tatt vurdring om jeg trenger rifla eller ikke får vist man finner ut i etterkant at man trenger rifle dette brukt jeg har alt småvilt med rådyr! men vist man trenger derimot ei rifle til støre vilt som rein hjort elg man selvsakt gå i kaliber på rifla!! det er dyrt å kjøpe nytt pluss man gelder et pappa hjert med å bruke den selv enn selge den :wink:

Link to comment
Share on other sites

Dette er en flott rifle og et kjempekaliber :)

En ting er sikkert! Jeg hadde aldri solgt noe som jeg hadde hatt etter min far :) men det er meg da..

 

Jeg har en del våpen etter fader'n som jeg heller aldri kommer til å selge. Men det er våpen som jeg har et forhold til, og/eller som jeg bruker selv. Bl.a ei hagle med en spesiell historie (det er ikke ofte man arver samme våpen 2 ganger...). Denne rifla har jeg ikke noe forhold til (det er ikke et våpen han hadde særlig lenge), og jeg jakter ikke med rifle selv. Pr idag tar den også opp en plass i jaktvåpengarderoben min, og jeg vet ikke hvor lett det er å få et velfungerende våpen over på affeksjon. Det er bedre at et slikt våpen får en eier som bruker det...

Link to comment
Share on other sites

Ja jøss, hvis det tillates litt off topic....

 

Jeg kjøpte en Beretta 686 Onyx o/u kal 12 hos Vinstra Våpen ca 1990 (var registrert fra starten av, så det var sikkert litt senere). Hadde den til jeg flyttet til DK med den vordende hustru i 1994. Fikk der til min store overraskelse beskjed om at jeg ikke fikk beholde våpenet med mindre jeg tok dansk jegerprøve. Løsningen ble at jeg min kjære mor hjemme i Norge overtok hagla mot at hun dekket noe restskatt som jeg etterlot i gamlelandet. Hun ble veldig glad i Beretta'en, og brukte den både på bane og til jakt.

 

Dessverre gikk det slik at jeg arvet hagla tilbake i 1996.... Fader'n (de hadde vært skilt i mange år) gikk etter en stund og siklet veldig på hagla. Jeg sa at den i utgangspunktet ikke var til salgs, men at han kunne få kjøpt den på en betingelse: at jeg skulle få den tilbake en dag. Etter noen år, og en god del bruk, kom dagen hvor jeg så arvet den tilbake for 2. gang....

 

Denne er definitivt ikke tilsalgs! Guttungen har allerede begynt med lerdueskyting, og jeg ser det som naturlig at han skal få gleden av denne etterhvert. Etter en jakttur han var med på sist høst har han allerede døpt den for: "tiur-dreperen" :!::lol:

Link to comment
Share on other sites

En annen ting du kan gjøre er å overføre den til en person som har plass i våpenskapet, mot at du får den tilbake ved en senere anledning. Også gir du den til sønnen din i feks konfirmasjonsgave eller liknende når han blir gammel nok?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...