Jump to content

Projekt 270 Win.


Guest graahund

Recommended Posts

Guest graahund

Jeg har i lengre tid sett på meg sjøl som ganske konservativ når det gjelder jakt ammo. Det har gått på 6,5 308, og 3006. Men så satt vi og prata her en dag og jeg nevnte at det hadde vært ok med ett flattskytende kaliber for bruk på rådyr spesielt på jordene her jeg bor. Jeg er da jordejeger blitt gr. helsa. Jeg nevnte 6,5 x 06 som jeg har hørt er veldig flattskytende. Men, da fikk jeg tilbud om og låne ett 270 løp av junior og det skal vist også være rimlig flattsytende ? Avstandene har jeg målt opp på forhånd og det kan, les KAN bli hold opp til 170 180 m. Regner meg fortsatt som en ganske habil skytter og kan vel felle et rådyr på den avstanden om nødvendig ( hvis det dukker opp en SÆRDELES stor bukk ). Ellers liker jeg ikke og skyte på noe særlig lenger hold enn 100 m. Er ute etter erfaringer med dette kaliberet. Har montert det i min Highland så det blir brukt. Men som sagt, ønsker erfaringer og meninger om dette kaliberet.

Edited by graahund
Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Det er ei 3006 hylse ja som er strupt ned så hvidt jeg forstår. Hylsa er ihvertfall like lang som 3006 og har en ladning på 54 grs. Eller kanskje heter den ikke Win mag ? Får høre med junior når han kommer fra skauen med bikkjene.

Edited by graahund
Link to comment
Share on other sites

Høres ut som en standard 270w. Hvis du ladet den med 130 grains barnes TSX stapper i litt n-560, får du en svært god ladning med mye futt. Du vil bli overasket over hva denne klarer i forhold til 6.5x55. Men kulenanen er ikke flat. Du har ca 5 knepp opp fra 100 til 200 og 13 til 300.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Høres ut som en standard 270w. Hvis du ladet den med 130 grains barnes TSX stapper i litt n-560, får du en svært god ladning med mye futt. Du vil bli overasket over hva denne klarer i forhold til 6.5x55. Men kulenanen er ikke flat. Du har ca 5 knepp opp fra 100 til 200 og 13 til 300.

 

5 knepp opp fra 100 til 200 var ikke mye da ? Er litt usikker på hva junior har lada dem med, men det er minste problemet og få vite :D. Fikk med en 60 70 ferdiglada skudd så da får vi se.

Link to comment
Share on other sites

Det er nok en .270 Winchester du har. Den er så nær 6,5-06 som du kan komme. Jeg har brukt en den .270W-hylser for å necke ned til 6,5-06. Det skiller veldig lite på diameteren. Skjønner ikke helt hva som menes her med at kulebanen ikke er flat? .270 W er temmelig flattskytende. Jeg har skutt 120 gr Barnes X i 950+ m/s, og det er mer enn flatt nok til rådyr opp til 200m. Kula er +/- 30 mm fra siktelinja ut til 200m med gunstig innskytingsavstand. Knepp og knepp er to forskjellige ting. Det varierer fra kikkert til kikkert hvor mye et knepp utgjør. Det er mye enklere å snakke mm eller cm. 5 knepp høres riktig ut hvis kikkerten har 1cm/knepp på 100 m. Kula er ca 9 cm under på 200 m hvis den er midt i på 100 m. Veldig mange kikkerter har 1/4" på 100 yards, i så fall snakker vi om ca 6-7 knepp. Skyt inn 3 cm lavt på 200 m, sjekk treffpunktet på 100 m, og kom deg ut på post! :)

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Flatin, det er nok en 270 jeg har ja. Ellers takk for saklige opplysninger :D Jeg har og hørt at kulebanen er tilnærmet lik 6,5 06. Jeg får prøve litt så finner jeg ut av det. Noen som har prøvd den på elg ? Skulle vært artig og vist hvordan den egner seg til det.

Link to comment
Share on other sites

.270 W er egentlig ei nedstrypt .30-06-hylse, på samme måte som 6,5-06. Det samme gjelder .25-06, .280 Remington osv. Oppover finnes .338-06 osv. 9,3x62 er ikke langt unna den heller, bare litt utblåst kropp. Jeg har for morro skyld necka ned ei 9,3x62-hylse til 6,5.

Jeg har brukt 6,5-06 Ackley Improved på elgjakt. Det er en "vanlig" 6,5-06 som er blåst ut med rettere hylsevegger og krappere skulder for å få større hylsevolum og dertil større kruttladning osv. I praksis er det veldig liten forskjell fra 6,5-06 eller .270 W for den saks skyld. 06-hylsa har plass til en god del mer krutt enn 6,5x55, og skyter kulene tilsvarende raskere. Den er derfor kraftigere på samme måte som en .300 Winmag er kraftigere enn en .308 W. Men det gjør den ikke til noe grovkaliber av den grunn. Det er forskjell på å stikke med en blyant, og på å slå med ei steikepanne! :) Jeg har brukt 9,3x62 noen år nå, og er fornøyd med det. Men jeg har aldri opplevd problemer med 6,5-kuler på elg, enten de blir spytta ut av x55 eller -06-hylse.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Jeg har skutt flere elg med vanlig 6,5, det går utmerket, men denna patronen her har jo 10 grs. mer krutt. Men som du sier og som er helt rett, det er forskjell på og stikke med blyant, og slå med ei steikepanne :D . Men men, det var jo flattskytinga jeg var intresert i og der har jeg fått et bra svar. Andre som har noe og komme med så spøtt ut :D .

Link to comment
Share on other sites

Da får jeg komme med min erfaring. (1cm pr. klikk)

Har brukt denne patronen siden begynnelsen av -90 på alt fra ender til elg. Den fungerer og utvalget av kuler til jakt er stor hvis man lader selv. 270W har nok ikke en flat kulebane, men litt mindre krom en 9.3 o.l. Sammenlikner man de vanligste patronene i norge er det utrolig liten forskjeld opp til 300m, en 3006 ladet med 168 grains kule gir meg ca 15 knepp til 300 mens 270W ca 13-14 avhengig av kule og ladning. Den er litt sær når man snakker om "flatere" kulebane. Da må man bruke kuler med god BC og lade med mye saktebrennede krutt som, RP15/MRP, N-560 osv og mye av dette. Vår ladning med f.eks 130 grains TTSX er 61 grains N-560. og for trening og langhold 135 grains sierra HPBT ladet med 60 grains N-560. Alt dette kruttet trenger lange løp. I lakelanderen med noe kortere løp enn remingtonen bruker vi Norma 4 men også her N-560 og mrp.

 

Jeg anbefaler ikke å gå over 140 grains på kulevekten i 270W. Den ble konstruert for kulevekter rundt 130 grains og det er også her vi erfarer at vi får både best hastighet, kuler og presisjon. Kravet er 140 for storvilt og 140 grains barnes TSX i 900-950m/s er god medesin som jeg selv har brukt ved flere anledninger. Bløtere kuler i høy hastighet har jeg dårlig erfaring med (Nosler partittion 150 grains og federal trophy bonded 140 grains er kuler jeg ikke kommer til å bruke).

 

Til bever er det prøvd både nosler bt, v-max, lapua mirra og sierra bly i vektklasse 110 grains til 130 grains. Dette har vist seg å være litt mye for beveren da den enten har revnet eller blitt fullstendig delt på midten. Har derfor gått over til Barnes TSX her også.

 

Til storvilt og rådyr virker den som alle de andre i samme klasse ( 6.5, 308 og 3006 osv.), elgen dør.. Har du da ladet med gode kuler kan man også få gjennomskyting.

Link to comment
Share on other sites

For å gi et lite bilde av forskjellen i kulebanen, brukte jeg Normas ballistiske kalkulator og la jeg inn 130 gr. Swift Scirocco i kaliber 6.5. Hastighet 850 m/s.

 

I kaliber 270, samme kuletype og vekt. Hastighet 950 m/s.

 

Innskutt på 100 meter, faller 6,5 kula 7,8 cm. 270 kula faller 5,6 cm. DET ER ALTSÅ HELE 22mm forskjell i kulebanen på 180 meter. :shock:

 

Diameteren på et kronestykke er 21 mm så dette er hva du vinner i flatere kulebane.

 

Det er først og fremst på lengre hold enn 300 meter at de såkalte flattskytende kalibrene begynner å dra i fra.

Link to comment
Share on other sites

270W har nok ikke en flat kulebane, men litt mindre krom en 9.3 o.l. Sammenlikner man de vanligste patronene i norge er det utrolig liten forskjeld opp til 300m,

 

Jo, jo, alt er relativt. Jeg tror mange vil mene at .270 W er vesentlig mer flattskytende enn 9,3x62. Men det er egentlig ingen vits i å mene så mye om den saken. Det er bare å prøve litt i et ballistikkprogram, så ser en hva som er mulig å få til.

 

Jeg er enig i at det ikke er all verden forskjell i kulebane ut til 300 m med de vanligste patronen i Norge. Men etter min mening er hverken .270 W eller 9,3x62 i denne gruppen. Riktig innskytingsavstand er alfa og omega, og kan mer enn kompensere for krum kulebane.

Link to comment
Share on other sites

Flatin beskriver helt riktig 270w sine fortreffelige egenskaper. For å være litt sær valgte jeg denne når senderoen skulle få nytt løp å prøve seg som langholdsrifle. Litt tasting på PCB programmet og jeg var overbevist. Den ble sammenliknet med 6.5x55. 270W har ca 4 m mindre kuledropp ut til 1000m selv med kule som har litt dårligere BC ( 135grains sierra) og den er overraskende stabil i forhold til skiftende vindstyrke i flyvebanen. Dette så vi gjennom spottekiklerten, fine rette ringer som gikk tillnærmet snorrett. Merkelig egentlig at denne partronen ikke er mer vanlig i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Da får jeg takke alle for saklige og gode svar på mitt såørsmål. Da gjenstår det bare og prøve sjøl. Takk alle sammen :D . Mvh graahund

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...