Jump to content

Endre COAL i rifle


Recommended Posts

Hei, jeg har en rifle i kal 338 lm. Denne har idag en begrensning på maks COAL på ca. 92-93mm (både kammer og magasin).

Jeg ønsker imidlertid muligheten for en noe lengre COAL når jeg lader 300grs kuler.

Jeg vurderer derfor å kjøpe inn nytt Seekins underbeslag og magasiner som muliggjør lengre COAL (opp til ca. 100mm)

Jeg har da følgende spørsmål:

 

1. Er det kurant for børsemaker å "borre" opp kammer slik at jeg kan få inn patroner med lengre COAL ?

2. Vil jeg få dårlig presisjon på patroner som feks får 3-4mm kortere COAL enn maks mulig ? (feks ladning av 250grs jaktkuler).

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Jeg har fått spesiallaget rifle for lengre COL for 9,3x64B hos Roger Hansen (Ing. Ragnar Hansen) og for 8x68S hos Harald Viken. Dette var ikke noe problem. De laget lengre freebore og laget magasin/underbeslag som passet. Jeg leverte "dummypatroner" til dem som de brukte for kontroll av friflukt og mating. Disse var tomme hylser med alle de forskjellige kuler jeg ville bruke, i de vekter jeg ønsket, satt til ideel COL for kula. Presisjonen er på ingen måte dårlig, snarere tvert i mot. Bl.a. Weatherby bruker konsekvent lang freebore i sine kamre! De gjør dette for å hente noe ekstra hastighet. Dette er ikke mitt motiv. Weatherby er ikke direkte kjent for noe "dårlig" presisjon akkurat. Er du redd for "yaw" ved at kula entrer litt i vinkel på riflinga, så er det bare å jobbe litt med dummypatronene før du bestemmer deg for hvor lang friflukt du vil ha. Jeg har fått til kunststykket at jeg med de letteste kulene jeg skulle bruke i min 8x68S (175 gr)fikk en kaliber hold fra halsen på kula og kula har ca 1 mm friflukt før den toucher riflinga. Med de tyngste 220 gr kulene er friflukten den samme, men holdet fra halsen noe mer. Kula stikker allikevel ikke ned i hylsa og stjeler dermed ikke volum der. COL for begge patronene nevnt ble en del lengre enn "normalt"; hhv. 88mm for 9,3x64B og 91mm for 8x68S ... Jeg har ikke noe lang friflukt, selv om kamrene har lengre freebore enn normalt. Ta kontakt med god børsemaker du, så går dette bra.

 

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...