Jump to content

Krag med affeksjonsverdi - er all skyting ulovlig?


gammelmåren

Recommended Posts

jeg har arvet en krag jørgensen i 7,92x57 for en del år siden. har et våpenkort der det står 6,5x55(antagelig min feil i søknad den gangen) og påført at det affeksjon og kan ikke brukes. Dette har jeg ikke vært klar over!

 

nå vil jeg gjerne rette opp kaliberet i våpenkortet og håper det går greit. har i vinter arvet flere våpen etter min far og i den forbindelse har jeg tenkt at børsene skal brukes. både på jakt og papp.

men får nok ikke kjøpt ammo til denne da jeg skal ha "moderat" ladning. så jeg tenker på ladeutstyr..

 

skal den for all tid stå innelåst i et våpenskap er det redusert glede med den :shock: ikke kan den henge på veggen og ikke kan jeg ta den med meg i skauen eller på banen :shock: har nylig oppdaget hva slag rifle jeg har og ble veldig glad for det. begynte å lese en del om krag her på Kammeret og laget en egen tråd om denne og fikk mange fine innspill&kommentarer :D

 

er det ikke lov å skyte et eneste skudd med denne da? har full våpengarderobe så er vel liten sjanse for å få endra våpenkortet til vanlig bruksvåpen?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror våpenkontor som fører på konsekvent bruksforbud på arvevåpen misforstår hele greia..

 

Om du ikke kvalifiserer til å erverve våpen på grunnlag av jakt eller annen "aktverdig grunn" kan du allikevel erverve våpen på affeksjonsgrunnlag alene - DA kan det være aktuelt å ilegge et bruksforbud, men om du oppfyller kriteriene for å bruke våpenet som jeger eller skytter er det da ingen grunn til å ilegge våpenet forbud mot bruk.

 

Og det var sånn jeg fikk det forklart på mitt våpenkontor for ikke veldig lenge siden.

Link to comment
Share on other sites

får ta det opp med våpenkontoret å høre hva de mener. Begynner allerede å bli frustret over 6 våpen regelen - kan aldri kjøpe et våpen mer. godt at noen har forstått at det er vi som holder politiet oppdatert om våre våpen og innretter oss nogenlunde etter reglene - at det er vi som blir livsfarlige når vi får 7 eller 8 våpen..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har to tre våpen som jeg har arvet. Det er ikke direkte nedad i arverekken, men jeg fikk overta dem mot at jeg beholdt dem funksjonsdyktige.

Han jeg arvet av fikk gåsehud av tanken på å plombere dem!

 

Jeg forklarte det nede på kammeret at den ene var en gammel hagle med kaliber 12/65, et kaliber som knapt finnes lenger og i så tilfelle bare med blyskudd, en annen er en gammel tung pumpehagle med normalt kaliber men ikke godkjent for stål.

Med andre ord begge er lite egnet til jakt.

Den tredje er en ettskudds salongrifle, og den hevdet jeg ikke var veldig egnet til jakt, da vertfall jeg liker å ha neste skudd klart raskt i tilfelle skadeskyting.

 

De hadde forståelse for argumentene og i "mappa mi" i arkivet der nede står det en merknad på disse tre våpnene at de ikke skal regnes med i garderoben. På Våpenkortet står bare merke og kaliber, ingenting om affeksjon eller noen merknad.

 

Synes dette var en ryddig måte å gjøre det på, for jeg ville ikke mistet tre plasser i garderoben, og jeg hadde ikke fått overta dem utem at de ble registrert eller hvis de ble ødelagt.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Hvis du ikke får gehør hos ditt lokale våpenkontor, ta kontakt med politidirektoratet. Det gjorde jeg ved en anledning og da fikk pipa en annen låt. Da ble plutselig alt greit når de hadde fått et brev fra direktoratet hvor de ikke kunne finne noen ting som tilsa at jeg ikke fikk ha våpnet. Prøv :!:

Link to comment
Share on other sites

Overtok selv en Krag karabin fra fadern, og jeg søkte om affeksjon. På våpenkortet står det at den ikke er tillatt brukt til skyting.

 

Spiller for øvrig ingen rolle for mind del, da den egner seg bedre til pynt enn å skyte med, da løpet har hatt sine beste dager i følge Børselars. Men jeg slapp å plombere, noe jeg er fornøyd med. Fælt å ødelegge gamle klassikere på den måten.

 

Vil anta at det går an å søke om bruksendring senere om behovet skulle melde seg.

Link to comment
Share on other sites

Spiller for øvrig ingen rolle for min del...

Nei på våpen som ikke er skytbare spiller det ingen rolle, men saken er at det ikke et eneste sted i lov eller forskrift gis føringer om at et våpen skal ha bruksforbud fordi at det er ervervet på grunnlag av affeksjon.

Da er det dumt, syns jeg - at våpenkontorer skal nekte en lovlig jeger eller skytter å benytte et våpen bare fordi det er arvet, når vedkommende ellers er funnet skikket til å eie og bruke skarpe våpen.

 

Snakk med våpenkontoret ditt, og påpek at kaliber er feil, og at det ikke finnes grunnlag for bruksbegrensning. Om de fremdeles hevder at du må ha bruksbegrensning, be dem henvise til lov, forskrift og evt rundskriv hvor dette omtales.

 

JEG synes ikke noe om at saksbehandlere rundt kom lager egene fortolkninger av lover ettersom de finner det for godt.

Link to comment
Share on other sites

De hadde forståelse for argumentene og i "mappa mi" i arkivet der nede står det en merknad på disse tre våpnene at de ikke skal regnes med i garderoben. På Våpenkortet står bare merke og kaliber, ingenting om affeksjon eller noen merknad.

Denne historien høres nesten for god ut til å være sann Ronny. Ikke engang jeg hadde kjøpt disse argumentene. Våpnene kan fint brukes til jakt, og ikke minst- de kan fremdeles brukes til kriminelle hensikter ( Noe som er hele poenget bak den tullete jaktgarderobeideen-"begrense antall skytevåpen" ). Dermed har ditt gjennomslag vært med på å undergrave hele regelverket. Dessuten beviser det at ulike våpenkontor fremdeles praktiserer regelverket like forskjellig som tryne og ræv. Noe som igjen undergraver hele regelen.

 

Ikke missforstå meg Ronny. Jeg er veldig glad for at du fikk til en så god løsning. Men jeg kan ikke la være å spørre: Hadde du 6 eller flere registrerte jaktvåpen fra før? Jeg har nemlig betenkeligheter med denne garantien i "mappa di". I allefall hvis du flytter til et annet politidistrikt før du skal kjøpe jaktvåpen nr. 7. Dette er ikke ment som noe kritikk av deg eller ditt innlegg Ronny. Du høres ut som en flott fyr :D . Men denne jaktgarderoben stinker som rekeskall i søppledunken. Værre og værre ettersom tiden går.

Link to comment
Share on other sites

våpna(2 stk) etter far min har ingen merknad på våpenkortet men ble søkt om som arv og var gebyrfritt. vet jo ikke hva de er definert som men de er jo jaktvåpen i bra stand.

Har også kjøpt en krag en gang og denne kan vel antagelig ikke(håper jeg) regnes som et jaktvåpen..

 

denne krag'en som er tema her i 7,92 er arvet etter litt fjernere slektning der vi la med et brev som beviste arv.

synes at det er stor synd å lage spiker av gamle våpen. når det gjelder for eksempel bil er det vel 30 år som er regna som veteran og da blir behandla spesielt slik at folk som er interessert kan samle på de og ta vare på de.. Og fortsatt bruke de.

 

men frykter at det etterhvert blir enda vanskeligere å eie våpen(for lovlydige). Det har vært en periode der politiet har gjort mye for å få registrert alle våpen som finnes og det er nok riktig. men våpengarderoben har fått mange til å begynne å snakke om at de ikke tør å registrere ditt å datt av gamle våpen som sjelden blir brukt da de frykter at de må kvitte seg med den eller noen andre våpen..

spora visst litt av her men 8)

man blir vel neppe hengt for å skyte med et våpen uten bruksrett men aner meg at det kan bli ubehagelig. er jo ikke lov å henge disse våpna til pynt heller selv om de ikke er så egna for presisjonskyting..

 

får manne meg opp å høre med de :roll:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...