Jump to content

Winchester (Norinco) 1897


kruttlassebjønn

Recommended Posts

Jeg var vel en av dem første som kjøpte til SWS, haglene er bra dem men som sagt, dem har en grov finisch, mye spor av fres.

Låsebolt pinnen har en tendens til og ryke hvis du bruker harde skudd som mini mag osv, jeg byttet ut min etter den røyk, tilpassen et bor, fungerer kjempefint.

Lett for og bruke litt for sprøtt stål kineserene i våpenen sine, så da kan slike pinner ryke!

Stokken har en dritt brun farge, jeg pussa ned min og brukte en beis på stokken, ser bedre ut nå!

 

Men hagla er ganske rubust den bare en får gjort noen småterier med den så er den fin og skyte med og slite sterk den, kan juster bladfjæra for avtrekket, det gjør lett og bra att en slipper og file osv for og få et brukanes avtrekk!

Har en 20" 97 jeg, i den pipe lengden kan man kun bruke den til SWS!

Er den eneste pumpe hagla som har utvendig hane og var i utgangspongtet laget for og skyte med svartkrutt patroner, men da het den Winchester 93, 97 var for røksvakt.

Sarpsborg våpen tok inn en del av disse, men han har lagt ned, jeg kjøpte min igjenom jakt og friluft. Muligen Børselars har tatt inn noen da har har blitt den nye levrandøren av SWS våpen her på berget!

Link to comment
Share on other sites

takk for svar

 

 

 

Men 20" er vel rundt 50cm, og hvis jeg husker rett så er minimum løpslengde 47? Så det bør vel ikke bli noen problemer mtp søknad.

Det er jo jakt jeg har tenkt å bruke den til.

 

Da skal jeg ta en ringe-runde for å finne ut mer.

Tåler de stål? Og er det mulig å gjenge opp for chocker?

Hvaslags patronlengde er det? 12/70?

Og pris?

Link to comment
Share on other sites

Børselars har valgt å ikke ta inn 1897 hagler, eller andre modeller fra Norinco.

Men vi skal prøve å få tak i noen fra andre kilder.

 

Minimum løpslengde for hagle til SWS er forøvrig 18" som er godt over minimum løpslengde. Vurderer å kappe ned en av våre til magasinet... Angel i filmen Wild Bunch har en slik... og det er litt tøft.

Jeg vil tro man kan få gjenget inn choker i løpet ja ogkammeret er svjv 12-76 uten at jeg har prøvd eller er 100% sikker.

 

Absolutt ikke et våpen jeg ville brukt på jakt... men jeg ble nå Europa mester i SASS grenen Wildbunch nå forrige uke med en tidlig 1897 Norinco. Mistenker den er fra samme lass som mountain man sin. Også min låsebolt pinne har knukket, btw.

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke andre krav til løps lengde på en pumpe hagle kontra SBS??

 

Uansett er kammert 12/70 og haglene skal være godgjente for stål, ihvertfall er dem det i Statene, har aldri skudt stål i min!

 

Mener min har halv trangboring og løpa er kansje ikke dem beste og begynne og dreie gjenger i for choker, litt sprøtt stål i alt fra Norinco!

 

Pris, tja jeg ga 4400,- den gangen, Sarpsborg våpen hadde gode priser på dem, trur dem tok 3700,-

Link to comment
Share on other sites

Javel, gratulerer med førsteplass. Grenen heter wildbunch?

 

Er ikke helt sikker,regner med det er det samme, det er jo også totallengde på våpnet, men det kan ikke svare på nå.

 

Finnes det mange av de i Norge? Regner med de fleste har finni veien til cowboy action shooters (hvis det er hva de kalles).

 

SWS betyr? single western shooters?

svjv betyr?

Er ingen ekspert, desverre.

Link to comment
Share on other sites

:D

Wild Bunch mer en variant av Cowboy Action Shooting (CAS) som skytes med 1897 hagle, 1911 i 45 acp og leveractionrifle i minimum kaliber .40 Mektig morr (Prøv et søk på youtube)

 

Jeg har målt en 1897 med litt kort kolbe og den er ca 89cm fra kolben til magasinet, så det kan kappes ned ved behov.

 

SWS = Scandinavan Western Shooters (ALtså forbundet som driver med CAS i NOrge)

svjv er en internettt forkortelse for så viodt jeg vet. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Apropo.

Har sett sånne "cowboy-blinker" hvor det skytes opp en lerdue etter treff på blinken. Altså du skyter på en stålskive på bakken, så spretter det opp en lerdue. Hvor kan man få tak i det? Kanskje lettere å lage selv?

 

Og slik jeg har skjønt de så har vel svarkruttklubber i Norge fått disp til å bruke bly. For dere bruker vel ikke stål mot stålskivene?

Men finnes det et alternativ for oss som forbudet fortsatt gjelder?

Link to comment
Share on other sites

De fleste reaktive mål jeghar skutt på, har vært så enkelt som en stålskive som faller på en vippe arms, som da slenger noe i luften.

 

NSU og SWS er forskjellige forbund, OG har ike så mye felels utover at det kan forekomme like våpen og at man også kan skyte svartkrutt i i SWS programmer. Forøvirg har begge disse forbund dissipasjon fra blyforbudet.

Et alternativ til bly om du skal skyte på stål er bismuth... men det blir jo raskt dyrt, når man skal skyte mye.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...