Jump to content

Baikal IJ 18


sporting-clay

Recommended Posts

Har overtatt en gammel Baikal IJ 18 kaliber 16. :overrasket: Har lett litt etter infomasjon både på nett, og her, men mangler en del info. Vet ikke noe om alder på hagla, ei heller kammerlengde. Gått over å sjekket innpreging, men finner kun "Made in U.S.S.R" , "Model IJ 18" serienummer, samt "16" oppå løpet. Regner med at det er full trangboring, forstår det slik at de fleste enkeltløpere av denne type er det, og dermed er stålammo ikke noe å bruke. Trenger bistand med teknisk info, noen forslag?? :?:

Link to comment
Share on other sites

Har overtatt en gammel Baikal IJ 18 kaliber 16. :overrasket: Har lett litt etter infomasjon både på nett, og her, men mangler en del info. Vet ikke noe om alder på hagla, ei heller kammerlengde. Gått over å sjekket innpreging, men finner kun "Made in U.S.S.R" , "Model IJ 18" serienummer, samt "16" oppå løpet. Regner med at det er full trangboring, forstår det slik at de fleste enkeltløpere av denne type er det, og dermed er stålammo ikke noe å bruke. Trenger bistand med teknisk info, noen forslag?? :?:

 

Høyst sannsynlig er dette våpenet bygget som en tanks, og har ingen problemer med å svelge unna i alle fall lerdueammunisjon i stål. Men dette er ikke en kvalifisert uttalelse, bare en uttalelse bygget på erfaring og urgammel kunnskap.

 

Hadde det vært min hagle tror jeg at jeg hadde klint til med stål i alle fall.

 

.Thag

Link to comment
Share on other sites

Heisan!

 

Har samme børsa (16/70), og har heller ikke noe merking av produksjonsår e.l. Børsa er arvegods etter min morfar, og er minst 45 år gammel (iflg min mor... :-) )

 

Har sendt et par pakker lerdueammo gjennom røret, og ser at pipa har fått en knapt synlig utbuling (ca 0,7mm i forhold til måling tatt 5 cm bak utbuling) et par cm bak munningen. Hvorvidt pipa i utgangspunktet er slik, eller om det er pga lerduepatronene vites ei... Tror nok at pipa på gamla blir kappet en 4-5 cm i nærmeste fremtid.

 

Har en kal 12 O/U også, men for meg handler jakta mer om opplevelsen og følelsen enn om matauk, og da er lite som slår vinterjakt på rype med bestefars gamle smelljern...

 

Rop ut om du ønsker å kvitte deg me'a! :-) :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...